olie verversen is schadelijk en oliedom

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
indyfix
Contacteer:

olie verversen is schadelijk en oliedom

Bericht door indyfix » ma jul 20, 2009 12:02 pm

Uw Garagehouder zegt dat de motorolie vervangen moet worden ? Trap niet in dit staaltje geldklopperij. Henk de \groot , oud directeur van Castrol |Nederland, stelt dat olie verversen helemaal niet nodig is. je word belazerd waar je bij staat zelf rijdt de oliegoeroe al 350.000 km op hetzelfde goedje. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee en vooral het milieu de 86 jarige deskundige heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer de motorolie van dusdanige kwaliteit is dat je die zelfs je ex niet zou laten drinken. Het smeersel, zo jaren van autogebruik vervangen te worden , Bijvullen als het peil te laag uit komt is voldoende, de cijfers liegen niet , wereldwijd 200 miljard euro aan verspilling . De milieuvervuiling is enorm.

De Groot: Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt het omgekeerde is waar! Vuildeeltje in moderne olie , vaak koolstofresten ! moderne olie, , krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed . Olie verversen is een bijgeloof, door de industrie is stand gehouden , want op elke liter olie maken de grote jongens veel winst Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T Fordjes De voormalige olietopman riep jaren geleden al dat verversen geldklopperij is Maar de tentakels van de industrie zijn lang de auto en motor branche is machtig , de olielobby een wereldspeler, aldus Henk de Groot . daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Hoort u het ook eens van een insider.

gr fred vond het een interessant berichtje :lol:
Afbeelding

Evelakes
Contacteer:

Re: olie verversen is schadelijk en oliedom

Bericht door Evelakes » ma jul 20, 2009 12:41 pm

Toch zou ik het persoonlijk wel doen, en vooral met een zo'n PK pakhuis als wij die hebben zou ik geen risico willen nemen.
http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » ma jul 20, 2009 12:51 pm

Dit is echt een erg oud bericht van zo.n 15jr terug!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Man in Black-Bird op ma jul 20, 2009 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

indyfix
Contacteer:

Bericht door indyfix » ma jul 20, 2009 12:53 pm

is ook alleen bedoelt voor lui die het nog niet gelzen of gehoort hadden , zoals ik :(
Afbeelding

Albert
Contacteer:

Bericht door Albert » ma jul 20, 2009 2:39 pm

Erg interessant bericht Indyfix! Ik doe het toch maar wel ieder jaar...
Laatst gewijzigd door Albert op wo jul 22, 2009 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Albert

Lidnummer #160

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » ma jul 20, 2009 5:46 pm

Albert schreef:
Man in Black-Bird schreef:Dit is echt en erg oud bericht van zo.n 15jr terug!!!!!!!!!!!
Nou en!
Ik had het nog nooit gelezen daar ik ook pas internet gebruik vanaf het jaar 2000.

Erg interessant bericht Indyfix! Ik doe het toch maar wel ieder jaar...

Er bestaan ook kranten en techniese (auto motor) bladen of zijn die niet tekoop in het buitenland ?

Albert
Contacteer:

Bericht door Albert » ma jul 20, 2009 5:55 pm

even verwijderd voor de lieve vrede... :wink:
Laatst gewijzigd door Albert op wo jul 22, 2009 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Albert

Lidnummer #160

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » ma jul 20, 2009 6:00 pm

Albert schreef:Bij ons heb je in ieder geval wel lesboeken voor het vak nederlands. Dit is voor de taalkundige ontwikkeling.
Mensen kunnen met behulp van deze boeken enige vorm van intelligentie ontwikkelen, zodat ze het woord "technische" wel goed weet te spellen.

Ach je weet wat ik bedoelde !en daar ging het mij teslotte om :lol:

Trouwens voor 15 euro kan je nog veel meer schrijven en lezen op deze site !! of wist je dat niet ? :P
Laatst gewijzigd door Man in Black-Bird op ma jul 20, 2009 6:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » ma jul 20, 2009 6:01 pm

Nu is het wel weer genoeg.

Dank u.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Albert
Contacteer:

Bericht door Albert » ma jul 20, 2009 6:12 pm

elk jaar olieverversen is wel het advies voor onze brommers!
Laatst gewijzigd door Albert op wo jul 22, 2009 10:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Albert

Lidnummer #160

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » ma jul 20, 2009 6:27 pm

Wat minstens zo belangrijk is of zelfs belangrijker is het tijdig vernieuwen van het oliefilter !!!! en dat word niet genoemd in dat artikel !

indyfix
Contacteer:

Bericht door indyfix » di jul 21, 2009 12:49 pm

was gewoon een inbreng krijg bijna al weer spijt :?
Afbeelding

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » di jul 21, 2009 1:44 pm

indyfix schreef:was gewoon een inbreng krijg bijna al weer spijt :?

hoeft niet hoor :wink:

Dirko
Contacteer:

Bericht door Dirko » wo jul 22, 2009 9:07 pm

Als ik 86 mag worden, dan ga ik ook zeggen tegen al me klanten dat het eigenlijk onzin was dat altijd trouw kleine en grote beurten bij me hebben laten doen, dat het gewoon je reinste flauwekul is geweest , en dan rij ik weg in me nieuwste Benz en ik zwaai nog even :D :D

Ik denk dat je met de huidige olie indrdaad wel wat langer kunt doorrijden , maar ik doe het niet omdat ik lekkerder rij als ik weet dast er op zijn tijd een beetje onderhoud aan gepleegd word, en ik denk dat dit bij het gros van de rijders zo is....

Vind het ook een beetje dom om zo in retrospek te praten over je vroegere handel, maar dat is mijn mening , maar miss wordt ik oko wel zo een oud en verbitterd man al ik die leeftijd heb gehaald, sommige mensen zeggen nu al dat ik een zeikerd , enzo ben maar dat ligt aan hun :D
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » wo jul 22, 2009 9:29 pm

Dirko schreef:Als ik 86 mag worden, dan ga ik ook zeggen tegen al me klanten dat het eigenlijk onzin was dat altijd trouw kleine en grote beurten bij me hebben laten doen, dat het gewoon je reinste flauwekul is geweest , en dan rij ik weg in me nieuwste Benz en ik zwaai nog even :D :D

Ik denk dat je met de huidige olie indrdaad wel wat langer kunt doorrijden , maar ik doe het niet omdat ik lekkerder rij als ik weet dast er op zijn tijd een beetje onderhoud aan gepleegd word, en ik denk dat dit bij het gros van de rijders zo is....

Vind het ook een beetje dom om zo in retrospek te praten over je vroegere handel, maar dat is mijn mening , maar miss wordt ik oko wel zo een oud en verbitterd man al ik die leeftijd heb gehaald, sommige mensen zeggen nu al dat ik een zeikerd , enzo ben maar dat ligt aan hun :D

De olie in mijn BB (Motul) zit er nu al 11500 km in is eigelijk nog brandschoon op het oog !!

Zal het verversen bij de stand van 15000 km ook om het filter tevervangen :)

starlingmountain
Contacteer:

Bericht door starlingmountain » vr jul 24, 2009 8:07 pm

Bij ons op het werk hebben alle 28 vrachtauto's een speciaal oliefilter, betere olie voor de motor, cardan en versnellingsbak en gaan gemiddeld nog maar 1x per jaar voor een beurt naar onze garage hebben dan rond de 200.000 km gelopen.

Doen dit al jaren en nog nooit geen schades gehad.

indyfix
Contacteer:

Bericht door indyfix » za jul 25, 2009 9:10 am

het verhaal wordt dus steeds aan :lol: neemmelijker
Afbeelding

Albert
Contacteer:

Bericht door Albert » za jul 25, 2009 10:36 am

starlingmountain schreef:Bij ons op het werk hebben alle 28 vrachtauto's een speciaal oliefilter, betere olie voor de motor, cardan en versnellingsbak en gaan gemiddeld nog maar 1x per jaar voor een beurt naar onze garage hebben dan rond de 200.000 km gelopen.

Word deze olie dan ook gesepareerd in dat filter?? Ben wel nieuwsgierig naar de specificaties van deze filters en olieen...
Groeten Albert

Lidnummer #160

starlingmountain
Contacteer:

Bericht door starlingmountain » za jul 25, 2009 11:21 am

Zal dit aan onze chefmonteur navragen, maar de komende 3 weken heb ik vakantie!!!! :D

bluewolf

Bericht door bluewolf » za jul 25, 2009 1:17 pm

De nieuwere semisynthetische en volsynthetische olieën die overigens allemaal SL kwaliteitscodering hebben inmiddels hoeven niet ieder jaar. Verouderd veel minder snel dan mineraal. 15.000 km is nog wel aan te raden, maar dat het elk jaar moet is echt niet nodig. Heb 3 jaar autotechnicus gedaan en ben 4 jaar monteur geweest dus snap er wel iets van.
Ik heb nu zo'n 4000km gereden in een ruim jaar (Bij koop meteen olie+filter vervangen) dus het kan nog best ff mee. Vanwege de toch wel altijd aanwezige slijtagedeeltjes moet het bij 15.000 wel vervangen en het filter ook. (VW Longlife olie is volsyntheet en kan 2 jaar of 30.000km mee om er nog maar een spec tegenaan te gooien, al is het auto-olie)

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » za jul 25, 2009 6:28 pm

Albert schreef:
starlingmountain schreef:Bij ons op het werk hebben alle 28 vrachtauto's een speciaal oliefilter, betere olie voor de motor, cardan en versnellingsbak en gaan gemiddeld nog maar 1x per jaar voor een beurt naar onze garage hebben dan rond de 200.000 km gelopen.

Word deze olie dan ook gesepareerd in dat filter?? Ben wel nieuwsgierig naar de specificaties van deze filters en olieen...

Het belangrijkste is dat deze olie in blokken zitten die altijd op temperatuur zijn, er is dus nauwelijks sprake van vervuiling van de olie.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

twinkle1968
Contacteer:

Bericht door twinkle1968 » ma jul 27, 2009 7:40 pm

Albert schreef:

Ik neem aan dat je zoiets als een by-pass filter bedoelt..

Afbeelding

Maar dit is niet toepasbaar op een motorfiets..
if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0)
{
printf("Don't Panic!\n");
exit(42);
}

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo sep 09, 2009 7:59 pm

Ik ververs de olie voor ik de BB weg zet voor die paar maanden winterstop.
Ik rij veel en durf ook wel langer te rijden met de olie. Als ik rij, rij ik een hele dag of week lang elke dag. Nooit korte ritjes.
Ik gebruik een half syntetische olie van Castrol, Power RS.
Ik heb drie redenen waarom ik ververs voor de winter.
Het vuil in de olie die door de dope zwevend wordt gehouden kan door verouderring van de dope mogelijk uitzakken en vervuiling geven op plaatsen die ik niet wil. Ook zitten er dan belangrijk minder schadelijke stoffen in de olie zoals zwavel die met eventueel met vocht (zwavelzuur) pitting kunnen veroozaken of andere oxydatie schade.
Dus nieuwe olie voor de winterstop.

En nu de belangrijkste reden. Als het mooi weer is kan ik mijn BB gelijk gebruiken in het voorjaar want dan is alles namelijk in orde. Ik gebruik de winter voor het grotere onderhoud want daar heb ik in de zomer geen zin in want dan wil ik kunnen rijden.

Vol syntetische olie heeft alleen zin bij hele hoge langdurige belastingen zoals dat bij racen het geval is. De moderne halfsyntetische olie kan een dagje circuit op mijn niveau makkelijk aan dus lig ik daar niet wakker van.
De specificaties zijn mooier maar de prijs is daar ook naar. Zou ik een motor hebben die toerentallen boven de 15000 omw/min zou halen zou ik die olie wel gebruiken.

Kayak.

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » do sep 10, 2009 7:42 pm

vugt schreef:he he eindelijk een technisch onderbouwd antwoord, maar ik laat de motor een keer per maand warm draaien of als het kan rijd ik een stukje als er geen pekel ligt, daaarom ververs ik na de winterstop en met volsynt. heb ik op het werk goedkoop zodoende en deze olie heeft een beter spec.
maar goed antwoord :lol:

groeten jw

Een paar keer per maand warmdraaien onbelast ?? is dat technisch onderbouwd ?

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » do sep 10, 2009 7:44 pm

Ik begrijp niet dat je dat wilt. Je brengt zo heel veel onnodig vocht in het carter en het uitlaatsysteem. De motor zal lang niet heet genoeg worden in de winter met een korte rit om al dat vocht te laten verdwijnen.
Dat vocht komt uit de brandstof. Benzine is een koolwaterstof. Als de motor afkoelt zal het vocht condenseren en een verbindig aan kunnen gaan met zwavelachtige bestanddelen, lees verbrandingsresten.

Ik zeg niet doen.

Kayak.

Plaats reactie