Ik ben het deze keer helemaal met frank eens. Zelf heb ik achter een kompleet andere schokker gemonteerd en voor alleen de veren (ohlins) De gehele motor is nu 3.5cm omhoog gegaan, ook bij het sturen wordt de motor niet meer zo ver in de vering gedrukt Ik moet nu er goed mijn best doen wil ik de steppies aan de grond krijgen.Frank Switser schreef:Bekend probleem: de BB heeft wat weinig grondspeling..... Ik heb in de Dolomieten ook mijn kuip aan de grond gereden, maar doordat mijn voetsteunen veel hoger zitten (Gilles race-setje) weet ik direct wanneer er iets aan de grond komt dat het geld kost, dus lift ik een beetje....
Inderdaad komt links eerst de bok aan de grond, en daarna pas het carterdeksel. Nog later pas de kuip..... Ik heb mijn middenbok dus ook al eens moeten vervangen....
Oplossing: je geeft zelf al aan dat je de BB iets te nerveus vindt bij hard remmen. Bij Hyperpro wordt de voorvork verder doorgestoken dan standaard, en dat kan je dus gewoon terugdraaien. Hiermee krijg je fors meer grondspeling, maar insturen gaat weer zwaarder. Ook de veervoorspanning iets verhogen geeft meer speelruimte.
De laatste optie is de duurste: de complete shock vervangen. Bij de shock die ik heb kan je de low-speed compressieslag zwaarder zetten. De motor wordt dan veel langzamer door de middelpuntvliedende kracht in de veren gedrukt, waardoor je meer grondspeling overhoudt.
Grondspeling..............
-
TwanV
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door TwanV op di mei 01, 2007 8:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rhino
- Contacteer:
Ja ik voelde wel dat de steps omhoog werden gedrukt maar schonk daar niet zoveel aandacht aanRhino, als ik de stepjes aan de grond rij kan ik nog wel een stuk verder gaan voor ik de kuip op de grond heb. Bij het eerste schrapen gebeurt er nog niks, pas als de stepjes omhoog gaan schuurt de boel over het asfalt. Had jij de stepjes al omhoog toen dit gebeurde?
Ga nog wel even bij Hyperpro te rade en neem de tips van Frank ook in overweging. Er moet hoe dan ook meer speling komen....
-
Ankertje
- Contacteer:
Ik heb de hele topic nu paar keer doorgelezen maar vind het nog steeds een raar verhaal.
Ik heb een aantal vragen.
Hoe ver steken de vorkpoten boven de bovenste kroonplaat uit.
Als de motor op de middenbok staat. Hoe ver staat dan het achterwiel van de grond.
Hoe veel centimeter zakt de motor voor en achter in als je er op gaat zitten.
Hoe staat de rebound van de schokbreker ingesteld.

Ik heb een aantal vragen.
Hoe ver steken de vorkpoten boven de bovenste kroonplaat uit.
Als de motor op de middenbok staat. Hoe ver staat dan het achterwiel van de grond.
Hoe veel centimeter zakt de motor voor en achter in als je er op gaat zitten.
Hoe staat de rebound van de schokbreker ingesteld.
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....
Kayak.
Kayak.
-
Rhino
- Contacteer:
mmm dat zal ik toch allemaal ff moeten meten hoor...Maar wat vind je nu zo raar aan het verhaal? Is er iets niet goed afgesteld volgens jou? of wellicht iets anders? Mijn fiets heeft nu net 12000k gereden. Hyperpro heeft de boel gemonteerd, de voorvork doorgestoken en de spacer op de achterdemper gezet. Wat is er dan vreemd?
-
Ankertje
- Contacteer:
Ik heb gezien hoe de 3D demper van FS is afgesteld en hoe die van mij is afgesteld beide door hyperpro. Ik kan je verzekeren daar zitten heel erg grote verschillen in.
Bv de veervoorspanning is bij frank aanmerkelijk lager en zo ook de rebound instelling. Als je op zijn motor rijdt is hij zeer comfortabel. Bij mij is hij dat ook maar mijn veervoorspanning is veel groter en de rebound is daar op afgesteld en voelt daardoor veel stugger aan. Deze verschillen maken heel veel uit als we over grondspeling gaan praten.
Daarom vind ik de gegevens die ik je vraag belangrijk om te weten. Ze zullen zeker voldoen voor op de weg maar het cicuit is echt heel iets anders.
Door de middelpuntvliedende kracht wordt de motor in zijn veren gedrukt en zal de grondspeling bij een te slap ingstelde veer belangrijk kleiner kunnen worden bij hogere bochtsnelheid.
Je zal merken als je naar een cicuitfiets gaat kijken dat hij heel erg stijf op zijn veren staat.
Waar ik een nu een beetje voor vrees is ze je dingen hebben laten doen die eigenlijk niet kunnen met een std BB. Zelfs niet met betere veren van Hyperpro zoals je die nu hebt. De fun had net zo groot kunnen zijn zonder schade.
Eigenlijk vind ik wat ik hier boven beschrijf ook tot de lesstof zou moeten behoren.
Vandaar dat ik het een beetje raar vind.
Echter doet dit niks af aan je rijvaardigheid. Ik vind het alleen erg jammer dat je behoorlijk wat schade hebt die naar mijn mening voorkomen had kunnen (moeten) worden.

Bv de veervoorspanning is bij frank aanmerkelijk lager en zo ook de rebound instelling. Als je op zijn motor rijdt is hij zeer comfortabel. Bij mij is hij dat ook maar mijn veervoorspanning is veel groter en de rebound is daar op afgesteld en voelt daardoor veel stugger aan. Deze verschillen maken heel veel uit als we over grondspeling gaan praten.
Daarom vind ik de gegevens die ik je vraag belangrijk om te weten. Ze zullen zeker voldoen voor op de weg maar het cicuit is echt heel iets anders.
Door de middelpuntvliedende kracht wordt de motor in zijn veren gedrukt en zal de grondspeling bij een te slap ingstelde veer belangrijk kleiner kunnen worden bij hogere bochtsnelheid.
Je zal merken als je naar een cicuitfiets gaat kijken dat hij heel erg stijf op zijn veren staat.
Waar ik een nu een beetje voor vrees is ze je dingen hebben laten doen die eigenlijk niet kunnen met een std BB. Zelfs niet met betere veren van Hyperpro zoals je die nu hebt. De fun had net zo groot kunnen zijn zonder schade.
Eigenlijk vind ik wat ik hier boven beschrijf ook tot de lesstof zou moeten behoren.
Vandaar dat ik het een beetje raar vind.
Echter doet dit niks af aan je rijvaardigheid. Ik vind het alleen erg jammer dat je behoorlijk wat schade hebt die naar mijn mening voorkomen had kunnen (moeten) worden.
Kayak.
Kayak.
-
XXviking
- Contacteer:
Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
Het comfort is veel beter geworden na de hyperpro, maar..... in sommige bogten die ik dagelijks rij gaat mijn bird een beetje schommelen, dat deed hij voor de hyperpro niet. Dit zijn meestal scherpe bogten met een diepte punt waar de veering helemaal ingedrukt wordt. Zouw dit beholpen kunnen worden door mijn veering anders in te stellen?
Het comfort is veel beter geworden na de hyperpro, maar..... in sommige bogten die ik dagelijks rij gaat mijn bird een beetje schommelen, dat deed hij voor de hyperpro niet. Dit zijn meestal scherpe bogten met een diepte punt waar de veering helemaal ingedrukt wordt. Zouw dit beholpen kunnen worden door mijn veering anders in te stellen?
-
Rhino
- Contacteer:
Dat zijn goede aandachtspunten FilaMenT. Het is natuurlijk altijd de som der delen. Ben een beetje uitgegaan van de expertise die Hyperpro meebrengt en de zaken die jij noemt zijn niet besproken. Ik meet de dingen op die jij noemt en dan eens kijken wat er gedaan kan worden om schade te vermijden wanneer er weer eens lekker gestuurd wordt. Want ondanks dat ik graag grenzen verleg ben ik wel zuinig op m'n fiets en dit doet mij best wel pijn. Zo zonde.
-
rich
- Contacteer:
Mark jou motor is niet bij hyperpro geweest voor montage dus jou schok demper is los afgesteld op de gegevens die er voor gelden als je nu bij mij kijkt zie je dat de veer voorspanning ook een stuk minder is dan in de gegevens staat vermeld mischien zit daar het grote verschilFilaMenT schreef:Ik heb gezien hoe de 3D demper van FS is afgesteld en hoe die van mij is afgesteld beide door hyperpro. Ik kan je verzekeren daar zitten heel erg grote verschillen in.
Dat staat los van hoe een schokbreker moet worden afgesteld voor het betere gumwerk.
Hij is idd los afgesteld maar wel met een veervoorspanning waarvoor ik zelf het gewicht voor de belasting van de motor heb bepaald en met opgave van de rijstijl. Stevig dus.
Daarna volgens het boekje van Hyperpro eea gecontroleerd SAG enz. Het blijkt dan dat je toch nog wat hebt bij te stellen heel veel zelfs. Zo heb ik ook gemerkt dat als ik met bepakking, topkoffer met redelijk gewicht, ga rijden dat de veervoorspanning gewoon omhoog moet en dus ook de rebound.
Het is een wetneschap op zich als je gaat instellen. Elke weg is anders dus zoek je naar een gemiddelde. Maar het cicuit op is echt een heel ander verhaal. Maar dat had ik al uitgelegd.
-
Ankertje
- Contacteer:
Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.XXviking schreef:Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
Laatst gewijzigd door Ankertje op do mei 03, 2007 4:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kayak.
Kayak.
-
XXviking
- Contacteer:
-
Frank Switser
LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.XXviking schreef:Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
De slag die de shock maakt moet ingaanden uitgaand even snel zijn. Als je de veervoorspanning verhoogt zal de uitgaande slag sneller zijn (meer kracht), dus de rebound moet omlaag om weer sneller omhoog te komen.
Testje: ga achter je motor staan, en druk met volle kracht op je duohandgreep. De motor veert nu in. Laat onmiddelijk los, en controleer of de inveertijd ongeveer gelijk is aan de uitveertijd. Het is hierbij verstandig een helper te hebben die de motor in balans houdt.....
-
Marty Blackbird
- Contacteer:
Er is mij ook ooit vertelt dat als je op de tank de motor indrukt de motor voor en achter even snel terug moet komen..Frank Switser schreef:LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.XXviking schreef:Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
De slag die de shock maakt moet ingaanden uitgaand even snel zijn. Als je de veervoorspanning verhoogt zal de uitgaande slag sneller zijn (meer kracht), dus de rebound moet omlaag om weer sneller omhoog te komen.
Testje: ga achter je motor staan, en druk met volle kracht op je duohandgreep. De motor veert nu in. Laat onmiddelijk los, en controleer of de inveertijd ongeveer gelijk is aan de uitveertijd. Het is hierbij verstandig een helper te hebben die de motor in balans houdt.....
-
Ankertje
- Contacteer:
Frank Switser schreef:LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.XXviking schreef:Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
Vraagt dat dan nog maar eens goed na bij de heren van Hyperpro.
Ik denk dat je er heel erg ver naast zit.
Kayak.
Kayak.
-
Frank Switser
Goed jij je zin: de rebounddemping moet lager, waardoor de rebound groter wordt..... (maar je weet best wat ik bedoel).FilaMenT schreef:Frank Switser schreef:LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:
Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.
Testje: ga achter je motor staan, en druk met volle kracht op je duohandgreep. De motor veert nu in. Laat onmiddelijk los, en controleer of de inveertijd ongeveer gelijk is aan de uitveertijd. Het is hierbij verstandig een helper te hebben die de motor in balans houdt.....![]()
![]()
![]()
![]()
Vraagt dat dan nog maar eens goed na bij de heren van Hyperpro.
Ik denk dat je er heel erg ver naast zit.
-
Raptor
- Contacteer:
Nu ben je mij kwijt, hoe kan een veer nu sneller omhoog komen door hem slapper in te stellen???Frank Switser schreef:LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.XXviking schreef:Interressant wat jij daar zo zegt, ik heb namelijk een probleempje met mijn veering:
Een turbo is onmisbaar... 

-
Frank Switser
Je stelt niet de veer in, maar de rebound. De rebound is een ventiel dat instelbaar is. Hiermee kan je dus instellen hoe snel de olie in de shock terug kan lopen nadat de shock is ingedrukt. Bij een slappe veer (of lage veervoorspanning) is de opwaardse kracht veel kleiner, dus kan de rebound verder dicht staan. De olie hoeft niet zo snel terug te stromen. Bij een stijvere veer moet de olie wel sneller kunnen stromen, anders kan je de shock nooit zo instellen dat de ingaande slag gelijk is (in tijd) aan de uitgaande slag. Je krijgt dan dat de shock doordat hij niet de tijd heeft terug te komen in de originele positie, steeds verder ingedrukt wordt, en de motor steeds verder achterover komt te staan. Hierdoor gaat een motor dus zwaarder sturen bij een hobbelig wegdek.....Raptor schreef:Nu ben je mij kwijt, hoe kan een veer nu sneller omhoog komen door hem slapper in te stellen???Frank Switser schreef:LET OP: rebound moet dan juist lager, niet hoger!FilaMenT schreef:
Dan is de veervoorspanning wat aan de lage kant en moet de rebound, schroefje onderaan de schobreker, ook een tantje hoger. Probeer maar.
-
Ankertje
- Contacteer:
Sorry Frank je zit er naast. Het is andersom.
Bij een slappe veer en een kleine opening in het ventiel komt de schokbreker niet op tijd omhoog. Hij blijft juist daarop hangen. Men waarschuwd daar ook voor.
Stel je de veer strakker dan zal deze de schokbreker sneller terug laten komen. Omdat dat niet te snel mag gebeuren moet je dus de rebound iets verhogen. Dus de opening in het ventiel kleiner maken.

Bij een slappe veer en een kleine opening in het ventiel komt de schokbreker niet op tijd omhoog. Hij blijft juist daarop hangen. Men waarschuwd daar ook voor.
Stel je de veer strakker dan zal deze de schokbreker sneller terug laten komen. Omdat dat niet te snel mag gebeuren moet je dus de rebound iets verhogen. Dus de opening in het ventiel kleiner maken.
Kayak.
Kayak.
-
XXviking
- Contacteer:
-
Rhino
- Contacteer:
Ik heb het een en ander proberen op te meten. Misschien helpt dit om richting een oplossing te gaan...

Zittend zo'n 32 cm.

En los is de meting bijna 36 cm. Dat is dus al 4 cm ingeveerd alleen door met m'n di..e achterwerk er op te gaan zitten....
(is dat nu normaal of veel)

Er is niet veel ruimte onder de achterband op de middenbok..

zoals je kunt zien.

Middenbok 10,5cm

11 cm

5 cm = hoeveel extra doorgestoken?

Voor de Hyperpro stond ie iets meer los achter. Maar of er ook meer grondspeling was..?

Zittend zo'n 32 cm.

En los is de meting bijna 36 cm. Dat is dus al 4 cm ingeveerd alleen door met m'n di..e achterwerk er op te gaan zitten....

zoals je kunt zien.

Middenbok 10,5cm

11 cm

Voor de Hyperpro stond ie iets meer los achter. Maar of er ook meer grondspeling was..?
Laatst gewijzigd door Rhino op za mei 05, 2007 8:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rich
- Contacteer:
Lijkt mij niet zo veel mis meeRhino schreef:Ik heb het een en ander proberen op te meten. Misschien helpt dit om richting een oplossing te gaan...![]()
(picture)
Zittend zo'n 32 cm.
(picture)
En los is de meting bijna 36 cm. Dat is dus al 4 cm ingeveerd alleen door met m'n di..e achterwerk er op te gaan zitten....(is dat nu normaal of veel)
(picture)
(picture)
zoals je kunt zien.
(picture)
(picture)
Middenbok 10,5cm
(picture)
11 cm
(picture)
-
Frank Switser
Probeer het zelf maar eens Mark. Verhoog de veervoorspanning, en meet de tijd op. Ingaande slag moet even snel zijn als uitgaande slag.FilaMenT schreef:Sorry Frank je zit er naast. Het is andersom.
-
Hertog Jan
-
Ankertje
- Contacteer:
Klopt helemaal. Induwen gaat moeilijker dus moet hij ook met meer moeite terug omhoog komen. Dus meer rebound.Frank Switser schreef:Probeer het zelf maar eens Mark. Verhoog de veervoorspanning, en meet de tijd op. Ingaande slag moet even snel zijn als uitgaande slag.FilaMenT schreef:Sorry Frank je zit er naast. Het is andersom.
Als jij de rebound of uitgaande demping wilt verminderen als je de veervoorspanning wilt verhogen prima hoor. Ik hou je niet tegen maar ik persoonlijk hou niet zo van een instabiele fiets die tankslappers kan maken en schuddend en schommelend de hoek om gaat.
Nee dit is niet overdreven. Deze effecten staan beschreven in de gebruiksaanwijzingen van Hyperpro, WP en noem ze allemaal maar.
Kayak.
Kayak.
-
Rhino
- Contacteer:
-
Ankertje
- Contacteer: