Blok opgeblazen.. Nu met foto's!! / hij is weer gemaakt!

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Blackmagic
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:41 pm
Locatie: Oost-Souburg, The Netherlands
Contacteer:

Blok opgeblazen.. Nu met foto's!! / hij is weer gemaakt!

Bericht door Blackmagic » zo apr 29, 2007 6:03 pm

Vrijdag avond samen met een vriend een rondje Zeeland gedaan. Bijna thuis aangekomen rijd ik bij ons op een 2 baans weg en wil een auto inhalen. Hup effe dat gas open en trek hem effe lekker door.. totdat.. een hoop geratel en metalen geluiden uit mijn blok klonken.. :( Meteen koppeling ingeknepen en uitlaten rollen. Uit een van mijn uitlaten kwam tijdens het gebeuren een grote blauwe rookpluim. Die vriend van mij die achter me reed zei dat hij effe helemaal niets meer kon zien.. Mijn olie lampje ging ook direct branden (ondanks dat de olie perfect op peil is). Mijn eerste indruk is dat mijn distributie ketting gebroken is. Dat zou inhouden dat de nokkenassen stil staan en er dus wat kleppen tegen de zuigers aan gekomen zijn en wie weet wat nog meer.. Volgens mij is dat ook de reden dat het olielampje meteen ging branden want de oliepomp zal niet werken bij een kapotte ketting?.
Ben uiteindelijk thuis gekomen met behulp van een vriend. Heb hem effe op de brug gezet en de kettingspannner (die vorig jaar nieuw was vervangen) eruit gehaalt. Ik zie de geleider goed zitten maar geen ketting. Weet eigenlijk ook niet of je hem wel kan zien zitten?..
Zaterdag ochtend de motor weggebracht naar mijn dealer. Het hele verhaal verteld en hij stond er werkelijk waar van te kijken. Een geplofte Blackbird had hij in ieder geval nog nooit van gehoord.. Maar misschien heb ik nu de twijfelachtige eer de eerste te zijn :cry: Ik ga nu een aantal dagen op vakantie en ben donderdag terug. Hij zou hem dan uit elkaar hebben en mij opgaaf doen van de schade. Heb er geen goed gevoel over, kan wel eens in de duizenden euro's gaan lopen vrees ik. Kan natuurlijk van alles kapot zijn gegaan.. Als je dat geluid hoorde van metaal dat werkelijk knetterhard uit mijn blok kwam duid dat toch op een hoop onheil.. Maar goed, eerst maar effe afwachten tot donderdag. Ik houd jullie wel op de hoogte. Groeten Robin.
Laatst gewijzigd door Blackmagic op wo jun 20, 2007 10:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.

rich
Berichten: 752
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:20 pm
Locatie: Wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door rich » zo apr 29, 2007 6:40 pm

Dat is echt balen en zoals je het schrijft voorspeld het niet veel goeds al die geluiden uit je blok.
suc6 met de reparatie.
MP heeft volgens mij nog een blok met een kapotte 4e versnelling mischien is er wel van twee weer een goede te maken :idea:

Aiki
Berichten: 608
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 10:23 pm
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door Aiki » zo apr 29, 2007 7:20 pm

:shock: inderdaad blok opgeblazen heb ik ook nog niet gehoord bij een BB.
Ik hoop voor jou dat het iets onschuldig is, hou ons op de hoogte.

Veel sterkte...
Afbeelding
Afbeelding

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » zo apr 29, 2007 9:57 pm

Hmmm :shock: Klinkt idd niet best :(

Ik heb nog 'n blok met de 4e versnelling stuk misschien is het wat voor je :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » zo apr 29, 2007 9:59 pm

Aiki schreef::shock: inderdaad blok opgeblazen heb ik ook nog niet gehoord bij een BB.
Ik hoop voor jou dat het iets onschuldig is, hou ons op de hoogte.

Veel sterkte...
:^

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » zo apr 29, 2007 10:15 pm

Het komt zelden voor, maar kan wel...... Ik hoop op een positieve uitslag voor je!
Je hebt de pech dat 2e-hands BB-blokken vrij duur zijn op sloop omdat ze vaak voor carts gebruikt worden, maar wie weet kan je wat vinden....
Succes ermee, en hou ons op d hoogte. Een serie foto's als het blok openligt zou op prijs gesteld worden.....

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » ma apr 30, 2007 9:21 pm

Akelig verhaal. Ik hoop dat het mee zal vallen.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » ma apr 30, 2007 10:00 pm

Klinkt niet goed.. :cry: Hoop dat het allemaal meevalt maar wat ik zo hoor zou ik me voorbereiden op een fikse reperatie :cry: :cry:

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » ma apr 30, 2007 10:00 pm

Erg kloten dit, ik zag nog een blok te koop op Kapaza in Belgie !
Proud member of the Adventure Chaptor

XX@nder
Berichten: 539
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:49 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door XX@nder » ma apr 30, 2007 10:25 pm

Bij mijn ZZR1100 had ik te weinig olie. Gevolg was een onderdeel te vervangen van €900 (krukas) en circa 20 uren werk. Die kawa was dus in een klap afgeschreven. Ik zag geen blauwe pluim oid maar verder klinkt het vrijwel hetzelfde. Het is te hopen dat het meevalt, maar voor wat ik lees valt dit altijd tegen.

Door dat verhaal heb ik nu wel een bird trouwens dus ik ben er niet slechter van geworden. Mijn banksaldo wel.

Blackmagic
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:41 pm
Locatie: Oost-Souburg, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Blackmagic » do mei 03, 2007 11:18 am

Ben terug van vakantie. Met lood in de schoenen vandaag bij mijn dealer geweest.. De eerste reactie van de monteur was dat het er heel slecht uitzag. Mijn distributie ketting is niet gebroken.
Wat hij wel ondekte was dat er zeker 4 bouten 'los' zaten van de lagerkappen waardoor de nokkenassen in de lagerschalen zijn gaan rammelen en daardoor uiteindelijk een fatale speling hebben gekregen met alle gevolgen van dien.
De vraag van de monteur was of er onlangs aan de kop gesleuteld was (bijv kleppen stellen). Dit is echter niet gebeurt. Zolang als ik de BB heb (nu zo'n 3 jaar) is men nooit aan de kop bezig geweest.
Ik zeg kan het zo zijn dat het los kan trillen? Is toch onwaarschijnlijk volgens hem. Dus ik denk dat het dan gebeurt moet zijn voordat ik de BB kocht, en dat het dus heel langzaam los is gekomen.
Ze wilden een boroscopie doen om in de cilinder te kijken. Maar de bougie uit de eerste cilinder kreeg men er zelfs niet meer uit doordat de draad helemaal vervormd is. Dit zou ontstaan zijn omdat er kleppen of andere zooi met veel geweld tegen aangeslagen is.
Dit was de eerste inspectie die ze nu hebben gedaan. Mij werd de vraag gesteld of ze verder moesten gaan. Uiteraard wil ik precies weten wat er aan de hand is dus ze gaan hem nu helemaal eronder uithalen en open gooien. Ze vrezen voor kapotte kleppen, nokkenas die miscchien krom is, lagers kapot, krukas die een opdonder heeft gekregen, zuiger en cilinderwand die beschadigd is etc etc..
Met andere woorden het ziet er nu heel slecht uit. Hij kon pas meer vertellen als alles open ligt. Hopelijk hoor ik zaterdag of anders begin volgende week meer. Dan kan ik beslissen of het nog de moeite is om te laten maken of dat ik beter naar een ander blok kan uit gaan kijken.
Ik houd jullie op de hoogte, en als ik kan zal ik foto's proberen te maken als de zaak helemaal open ligt. Bedankt voor jullie reakties. groeten Robin

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » do mei 03, 2007 11:57 am

Dat is treurig om te lezen!
Als je zeker weet dat het blok nooit open is geweest, zou ik kontakt opnemen met Honda Nederland. Je kan altijd beroep doen op de coulanceregeling....

XX@nder
Berichten: 539
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:49 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door XX@nder » do mei 03, 2007 12:05 pm

Hoeveel km heeft jouw motor gelopen Robin? Normaal heb je bij 24.000 km kleppen controle. Ook al zou daar wat fout zijn gegaan, geen enkele dealer zal na drie jaar die fout erkennen en in de buidel tasten. Je motor lijkt van 97 te zijn? Ook Honda zal dan een vriendelijk standaard briefje sturen met de hartelijke groeten terug. Neemt niet weg dat je het kunt proberen natuurlijk maar ik geef je weinig kans.

Heb je nog wel een beetje genoten van je vakantie?

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » do mei 03, 2007 12:10 pm

Frank Switser schreef:Dat is treurig om te lezen!
Als je zeker weet dat het blok nooit open is geweest, zou ik kontakt opnemen met Honda Nederland. Je kan altijd beroep doen op de coulanceregeling....
:^

Vette shit Robin.. :( Persoonlijk zou ik niet tot reparatie overgaan. Het zal goed in de papieren lopen....

Mss het best OF een ander blok er in hangen OF de Bird verkopen als wrak (onderdelen) en met dat geld + iets van spaargeld erbij en dan een andere Bird kopen..

Maar al met al vind ik het vreselijk kloten voor je. Als je spullen nodig hebt wil ik wel voor je zoeken...

Heel veel sterkte gewenst.

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » do mei 03, 2007 12:33 pm

Ik denk dat MP's blok een goed alternatief zou kunnen zijn, voor niet al te veel geld !

Je versnellingsbak kun je overzetten natuurlijk
Proud member of the Adventure Chaptor

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » do mei 03, 2007 1:21 pm

ReefeR schreef:Ik denk dat MP's blok een goed alternatief zou kunnen zijn, voor niet al te veel geld !

Je versnellingsbak kun je overzetten natuurlijk
Good thinking Reef... 8)

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » do mei 03, 2007 2:26 pm

ReefeR schreef:Ik denk dat MP's blok een goed alternatief zou kunnen zijn, voor niet al te veel geld !

Je versnellingsbak kun je overzetten natuurlijk
:^

Van 2 blokken 1 maken is een goede optie :D

Maar eh mooi balen Blackmagic :( :( :(
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Blackmagic
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:41 pm
Locatie: Oost-Souburg, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Blackmagic » do mei 03, 2007 4:58 pm

Motorpsycho schreef:
ReefeR schreef:Ik denk dat MP's blok een goed alternatief zou kunnen zijn, voor niet al te veel geld !

Je versnellingsbak kun je overzetten natuurlijk
:^

Van 2 blokken 1 maken is een goede optie :D

Maar eh mooi balen Blackmagic :( :( :(
Ik wacht even af wat de uiteindelijke uitkomst is als alles echt open ligt, en hoeveel het gaat kosten, en of hij uberhaupt nog gemaakt kan worden. Ik denk inderdaad niet dat Honda hier iets wil doen. Mijn motor is inderdaad van '97 en heeft 41.000 km gelopen. Ik houd jullie op de hoogte over de ontwikkelingen. Misschien is het inderdaad een optie om van 2 blokken een goede te maken, maar eerst maar even afwachten. Een ieder bedankt voor het meedenken en de fijne reakties. groeten Robin

Blackmagic
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:41 pm
Locatie: Oost-Souburg, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Blackmagic » wo mei 09, 2007 4:20 pm

Vandaag uitsluitsel gekregen. We gaan definitief op zoek naar een ander blok. Mijn dealer is al volop bezig met zoeken en ook ikzelf zoek natuurlijk ook. Zou graag van iemand die er verstand van heeft willen weten of je ook van een injectieblok een carb versie kan maken. Dat zou het zoeken wat makkelijker maken en hoef ik niet alleen naar oudere blokken te kijken. Ik zou graag een wat jonger blok willen met niet al te gek veel kilometers. Als iemand iets weet, alle sugesties zijn welkom! Als het dan toch geld moet kosten kan ik het beter goed doen. Er is nu gewoon teveel schade en de reparatieprijs zou giga worden. De foto's spreken voor zich..
Cilinderkop helemaal kapot, zuiger totaal kapot, klep heeft een gat in de zuiger geslagen en zit er nog half in, nokkenassen kapot, lagerkappen kapot, zelfs eentje helemaal doormidden etc etc etc...
En dan hebben ze nog maar niet in het onderblok gekeken. De krukas heeft waarschijnlijk ook flinke opdonders gehad, drijfstang natuurlijk ook kapot, en wie weet wat nog meer.

groeten,

Robin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Blackmagic op wo mei 09, 2007 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Mr. Blue » wo mei 09, 2007 4:33 pm

Afschuwelijke beelden Robin. Succes met de restauratie.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » wo mei 09, 2007 4:42 pm

Afbeelding

Dat is echt een nachtmerrie...goeie beslissing om naar een nieuw blok te zoeken...

mikeCBR1100
Berichten: 160
Lid geworden op: do sep 07, 2006 2:51 pm
Locatie: almere

Bericht door mikeCBR1100 » wo mei 09, 2007 4:53 pm

1e reactie WOW!!!! Wat een schade. Ziet er idd uit alsof nokkenas los is komen te liggen, als de lagerkap los zat met bouten en al. Of wellicht nokkenas vast is gelopen door oude/minerale motorolie want er zitten fikse slijtsporen op het lager. En daarna door het vastlopen de lagerkappen deraf......?? Kop en 1 zuiger is iig naar z'n grootje.

Onderste helft, krukas en versnellingsbak wsl nog wel bruikbaar.
Als dat ene bikend geen opdonder heeft gehad van de klappen bovenin.

Mijn advies, ander blok derin doen, anders blijf je aan de gang, en dit reparenren kost bakken met geld. Als jouw versnelling bak goed was (met zo weinig km op je oude blok) is de optie die eerder door anderen is voorgesteld zo slecht nog niet. Succes en sterkte!!!
Groeten van Mike.

BB 2002 zilver
kawa 305 csr (pekelfiets)

Blackmagic
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 12:41 pm
Locatie: Oost-Souburg, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Blackmagic » wo mei 09, 2007 5:07 pm

mikeCBR1100 schreef:Of wellicht nokkenas vast is gelopen door oude/minerale motorolie want er zitten fikse slijtsporen op het lager.
Die schade is inderdaad ontstaan doordat de lagerkappen niet goed meer vast zaten. Ik hoorde al een tijdje een rateltje in mijn blok maar dacht dat het de kettingspanner was. Ben er zelfs nog mee naar motoport geweest en een monteur laten luisteren. Ook zijn mening was de kettingspanner (CCT). Gewoon een tijdje doorgereden want het kon weinig kwaad, daardoor is die nokkenas ook zo ingevreten. Naar nu blijkt was het dus de nokkenas die los lag in zijn lagerschalen, met uiteindelijk de fatale gevolgen. De olie was het zeker niet, want ik gebruikte altijd volsynteet en ververste het ook regelmatig.

Powerbrain
Berichten: 236
Lid geworden op: wo aug 23, 2006 8:58 pm
Locatie: Assenede BE
Contacteer:

Bericht door Powerbrain » wo mei 09, 2007 5:18 pm

Dat is balen man :cry: :cry:
"Power is nothing without control"

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo mei 09, 2007 5:29 pm

Wat een verschrikkelijke BS is dit zeg.

Doet een beetje zeer zulke foto's.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten