Bike-to-Bike winterklus 2008

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bike-to-Bike winterklus 2008

Bericht door MarcB » di dec 25, 2007 11:49 am

Zoals sommigen van jullie weten ben ik helemaal los op alles wat te maken heeft met elektrotechniek en radio-communicatie. Ik mag dan ook graag rondneuzen in elektronica zaken vooral als ze ook in de markt zijn op radio-zendamateur gebied. Een paar weken geleden kwam ik een nieuw model Transceiver tegen van Yaesu met een aantal erg leuke opties bij Communicatie Centrum Venhorst in Hilversum. Voor degenen die niet bekend zijn met een Transceiver, dit is een samenvoeging van een Transmitter en Receiver, ofwel een groot uitgevallen Portofoon die je niet even in je binnenzak stopt maar eerder in je auto.

Het leuke van dit apparaat is dat deze specifiek ontwikkeld is voor gebruik op de motor! Maar ja, je zult denken alles groter dan een portofoon kan ik eigenlijk niet kwijt op een Bird. Dat dacht ik dus ook maar, het voordeel van deze unit is dat de bedieningsconsole gescheiden kan worden van de Transceiver unit. Hierdoor kan je de bedieningsconsole monteren op je stuurhelften en de Transceiver unit op een andere plaats. En wellicht dat het vreemd klinkt maar ook op mijn Bird heb ik nog een plekje weten te vinden waar ik de unit kwijt kan.

Ik heb de voordelen even op een rijtje gezet.
  • De bedieningsconsole is waterdicht.
  • De Transceiver kan je volledig vanaf je stuurhelften bedienen.
  • Het is een zogenaamde dual bander, ofwel geschikt voor de 2m band (144MHz -146MHz) en de 70cm band (430MHz - 440MHz).
  • De unit is aan te passen waardoor het frequentiebereik groter wordt en niet te vergeten, geschikt wordt voor de PMR frequenties op 446MHz met een raster van 6.25kHz en niet geheel onbelangrijk instelbaar op Narrow FM (met dank aan MXXL).
  • De unit is tevens te gebruiken als motorintercom voor als je een duo passagier bij je hebt.
  • In combinatie met een Bluetooth module kunnen Bluetooth headsets gebruikt worden.
  • Er is een aparte ingang voor een iPod of andere audio speler.
  • Het is een volledige FM ontvanger, dus je kan hem als autoradio gebruiken waarbij je in Stereo naar bijvoorbeeld Radio 3 FM kan luisteren.
  • Zodra je bijvoorbeeld luistert naar Radio 3 FM en er komt een signaal binnen op een van de gebruikte BOC kanalen (PMR kanaal 6 bijvoorbeeld) schakelt de unit automatisch over naar dit kanaal.
  • Je hebt geen aparte DC-DC converters nodig om te ontstoren.
  • In de bedieningsconsole zit een extra speaker en microfoon die gebruikt kunnen worden naast de headset. Je hoeft dus niet je helm op te zetten om het ding te kunnen gebruiken wat wel eens handig wil zijn als je lekker zit te genieten op een terrasje in Belgie en Filament komt met zijn groep met een noodgang voorbij gestoven :lol:
  • En wat natuurlijk ook erg geil is, is dat het ding ook nog eens zo'n 50Watt zendvermogen heeft op 2m en 40Watt op 70cm. Niet dat je dit nodig hebt, maar is gewoon leuk :wink:
Maar het grootste voordeel vind ik dat je gebruik kan maken van een Stereo FM radio ontvanger waarbij je een aparte audio ingang hebt voor een MP3 speler met een behoorlijke versterker van 8Watt waarbij je gelijktijdig de BOC kanalen kan afluisteren.


De volgende fotos die ik gemaakt heb laten zien hoe de unit in elkaar zit.


Afbeelding
Dit is de volledige Transceiver waarbij de bedieningsconsole op de Transceiver unit is gemonteerd.


Afbeelding
Het loshalen van de bedieningsconsole.


Afbeelding
De bedieningsconsole aangesloten op de Transceiver unit.


Ik heb hier een aantal links neergezet:
  • Op Youtube is een leuke demonstratie te zien van “onderwater gebruik" van de Yaesu, click Onderwatergebruik Yaesu :lol:
  • En nog een aardige demo, click Demo Yaesu FTM-10
  • Mocht iemand nu ook enthousiast zijn geworden, het gaat om de Yaesu FTM-10E. Ik heb deze unit gehaald bij Jacobs Breda Electronics, zie JBE Breda.
  • Via de volgende link kom je op de website van Yaesu, zie Website Yaesu FTM-10
  • De productbrochure van de Yaesu is te downloaden via de volgende link, click Brochure Yaesu FTM-10
  • Een beschrijving hoe je de Yaesu FTM-10 geschikt kan maken voor gebruik op de BOC kanalen. Dit kan je overigens ook laten doen onder garantie bij Jacobs Breda Electronics voor €12,- click Modificatie Yaesu FTM-10 voor BOC kanalen
Configuratie mogelijkheden

Afbeelding



Montage bedieningsconsole

Yeasu heeft een aantal mogelijkheden om de bedieningsconsole te monteren. Helaas heb je hier alleen iets aan als je een Harley of iets dergelijks rijdt maar op een Blackbird zul je dus echt zelf iets in elkaar moeten fabrieken.

Na enig gepuzzel was voor mij de oplossing om de bedieningsconsole te monteren met een aparte steun die ik vastzet op de achterzijde van de bedieningsconsole en een van de oliereservoir deksels van de stuurhandels.


Afbeelding
De achterzijde van de losse bedieningsconsole voorzien van een M5 montage punt. Bij de Yeasu FTM-10E wordt overigens standaard een extra verbindingskabel geleverd van 3 meter die je eenvoudig kan vervangen met het bestaande kabeltje van 15cm.


Afbeelding
De steun heb ik gemaakt van 2mm dik omgezet aluminium. Om eventuele beschadigingen van de bedieningsconsole te voorkomen maak ik gebruik van anti-slip rubber wat ik plaats tussen de steun en de bedieningsconsole.


Afbeelding
De steun zoals deze aan de achterzijde op de bedieningsconsole wordt vastgezet.


Afbeelding
De bedieningsconsole wordt later zwart gespoten. Voor de foto heb ik zwarte tape onder het sierplaatje geplakt.


Zodra de bedieningsconsole gemonteerd is, post ik de foto.



Antenne

Ik heb tevens gekeken naar de antenne en heb gekozen voor een antenne die niet alleen geschikt is voor de 70cm band maar ook voor de 2m band.

In de posting van vorig jaar, zie Bike-to-Bike Inbouw winterklus 2007 heb ik uitgelegd dat een antenne tegenmassa nodig heeft zoals bijvoorbeeld het dak van een auto. Heb je dit niet, dan gaat je eindtrap geheel automatisch in rook op. Helaas is het plastic van de Bird is niet geschikt als tegenmassa. Nu zijn er gelukkig ook antennes die een fictieve tegenmassa hebben, de zogenaamde “Radialless" of “No Groundplane" antennes.
Aangezien de Yaesu FTM-10E een dual bander is, dus voor de 2m en 70cm, heb ik gezocht naar een antenne die op beide banden deze eigenschap heeft en daarnaast ook nog geschikt is te maken voor de BOC kanalen. Daarnaast heb ik gekeken naar de versterkingsfactor van de antenne en de lengte aangezien ik niet op een rijdende Lopik zendmast wil lijken.

In de onderstaande foto is de nieuwe antenne te zien naast mijn oude antenne (de kleine antenne) die alleen “Radialless" was op 70cm.


Afbeelding
De Diamond SG7100R antenne. Deze antenne heeft een versterkingsfactor van 2.15dBi op 2m en 4.8dBi op 70cm! De kleine antenne is de SGM-803N die ik voorheen heb gebruikt. Deze is alleen geschikt voor de 70cm band en heeft een versterkingsfactor van 2.15dBi.


Een korte toelichting over de dBi. Het effect van een antenne op het uitgestraalde vermogen wordt de "antennewinst" genoemd, uitgedrukt in dBi. Als het uitgestraalde vermogen van een antenne in alle richtingen even groot is, is sprake van een "Isotrope Straler", er is géén richtingseffect. Isotroop slaat dus op de i van dBi. Tussen antennewinst en vermogensversterking bestaat een logaritmisch verband.

Wat betekent dit nu in de praktijk.
  • Een standaard portofoon antenne heeft een antennewinst van 0dBi wat overeenkomt met een vermogensversterkingsfactor van 1x. Heb je een portofoon met een vermogen van 5Watt, dan is het effectief uitgestraald vermogen 5x1=5Watt.
  • De Diamond SGM-803N antenne heeft een antennewinst van 2.15dBi wat overeenkomt met een vermogensversterking van 1.6x. Als je hier een portofoon op aansluit met een vermogen van 5Watt is het effectief uitgestraald vermogen 5x1.6=8Watt.
  • De Diamond SG7100R heeft een antennewinst van 4.8dBi wat overeenkomt met een vermogensversterking van 3.0x. Gebruik je deze op een transceiver van 40Watt, dan is het effectief uitgestraald vermogen 120Watt.
Kortom, je kan veel beter een goede antenne gebruiken met een portofoon met laag vermogen dan een slechte antenne met een portofoon met veel vermogen. Daarnaast heeft een goede antenne veel invloed op de ontvangstgevoeligheid. Overigens mag je niet zomaar concluderen dat je met deze vermogens een vergelijkbaar bereik zult halen. Dit is van veel meer factoren afhankelijk.

Hoewel ik vermoed dat er maar weinig clubleden hier echt in geinteresseerd zijn, maar meer informatie over deze materie is terug te vinden in het Cursusboek voor de F Zendvergunning :)



Antenne aansluiting

Belangrijk is ook de connector waar je de antenne op aansluit. Je hebt hiervoor een chassis deel nodig die geschikt is voor zowel 2m als 70cm. Daarnaast moet deze connector ook waterdicht zijn. In eerste instantie wilde ik hiervoor een connector met standaard aangesloten kabel van Diamond gebruiken, de EC-H. Echter, deze bleek niet waterdicht te zijn. Daarnaast bleken de metingen op uitgezonden vermogen tegen te vallen en de SWR waarde was slecht, zie voor toelichting over SWR mijn posting van vorig jaar Bike-to-Bike Inbouw winterklus 2007

De connector waar ik goede resultaten mee heb gehaald is van Sirio Antenna type HP-AC/U. Deze is ook vanuit de fabriek voorzien van een kabel, is waterdicht én geschikt voor 2m en 70cm band. Deze connector heb ik gehaald bij Boris Electronics in Waalwijk, click Boris Electronics.


Afbeelding
Antenne connector PL259 type Sirio Antenna HP-AC/U P/N 2510805.00.


Het is mogelijk om de verschillende antenne onderdelen in- of uit te schuiven waardoor je de resonantie frequentie van de antenne kan aanpassen. Dit is noodzakelijk aangezien je buiten de band op de BOC (PMR) kanalen wilt werken, zie ook mijn posting van vorig jaar Bike-to-Bike Inbouw winterklus 2007


Uiteindelijk heb ik een instelling gevonden met de volgende resultaten. De meter die ik gebruikt heb is een Diamond SX-400. De afkortingen betekenen:

SWR: Staande Golf Verhouding (ideaal is 1:1, moet minder zijn dan 2:1)
FWD: Uitgezonden Vermogen (ideaal is 50Watt op 2m en 40Watt op 70cm)
REF: Gereflecteerd Vermogen (ideaal is 0Watt).


2 Meter band 144MHz - 146MHz (Gemeten op 145MHz)
SWR: 1.5:1
FWD: 49Watt
REF: 1.3Watt

70 cm band 430MHz - 440MHz (Gemeten op 435MHz)
SWR: 1.1:1
FWD: 40Watt
REF: 0.05Watt

BOC Band (PMR) 446.00000MHz - 446.10000MHz (Gemeten op 446.05000MHz)
SWR: 1.5:1
FWD: 37Watt
REF: 1.4Watt

Kortom, nette resultaten vooral als je je realiseert dat je de antenne gebruikt op de 70cm band (PMR kanalen) waar hij eigenlijk niet geschikt voor is.


Bediening van de verschillende onderdelen


Console
Aangezien ik het handig vind om vanaf mijn stuurhandels de verschillende componenten in en uit te kunnen schakelen of om de instellingen te kunnen veranderen heb ik een console gemaakt.


Afbeelding
De console aan de binnenzijde


Deze console wordt afgemonteerd op de rechter stuurhandel. Het leuke van de schakelaars is dat in de tip een bi-color LED zit. Hierdoor zie je direkt in welke stand de schakelaar staat. En daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk....

Afbeelding
Het effect van de bi-color LED


PTT
Wat betreft de PTT (Push To Talk) knop is er nog wel eens een discussie op het forum hoe je dit het beste kan maken. Zelf heb ik gekozen voor het idee van TwanV om de PTT te bedienen met de nagel van je duim. In de praktijk blijkt dit perfect te werken en je behoud de volledige controle over je stuur.

Het leek me dan ook handig hier een paar foto's van te posten. Ik heb gebruik gemaakt van een waterdichte volledig metaal uitgevoerde drukschakelaar. De verbindingssnoer is een afgeschermde snoer.

Afbeelding
Push To Talk (PTT) knop


Afbeelding
De gesoldeerde verbinding


Nadat je de verbinding het de PTT knop hebt gesoldeerd moet je krimpkous aanbrengen. Gebruik hiervoor krimpkous die voorzien is van een lijmlaag aan de binnenkant. Het voordeel hiervan is dat de gesoldeerde verbinding waterdicht wordt.

Afbeelding
Aangebrachte krimpkous voorzien van een lijmlaag aan de binnenzijde


Breng vervolgens meerdere lagen krimpkous aan en maak gelijk de vorm in de kabel die overeenkomt met de onderkant van de stuurhandel waar de PTT knop op moet worden afgemonteerd
Afbeelding
Volgende laag krimpkous


Afbeelding
En de volgende laag


De PTT knop kan je aan de stuurhandel monteren door gebruik te maken van de twee nokjes aan de onderzijde van de stuurhandel. Door hier een tyre wrap doorheen te halen kan je de knop behoorlijk vast afmonteren.

Afbeelding
Het resultaat


Afbeelding
Detail PTT knop, let op de tyre wrap


Koppeling Transceiver - PTT - Intercom

Yaesu levert helaas géén kant-en-klare verbindingskabel om de Yaesu FTM-10 te verbinden met de intercom en de PTT knop. Je zult deze dus zelf moeten maken.

Het onderstaande schema laat zien hoe de verschillende verbindingen gemaakt moeten worden tussen de Yaesu FTM-10 en de PTT knop. Uiteraard is de verbinding naar de intercom afhankelijk van het merk en type intercom.

Afbeelding
Aansluitschema verbindingskabel Yaesu FTM-10 en PTT t.b.v. aansluiting intercom


Aangezien de connector van de Yaesu FTM-10 niet los verkrijgbaar is in de handel moet je gebruik maken van de kabel van Yaesu, type CT-M11. Deze kabel is in Nederland behoorlijk prijzig, zo'n €70,-. Echter in Amerika is deze voor zo'n €20,- te bestellen zie deze link

De onderstaande foto laat deze kabel zien.
Afbeelding
De kabel die Yaesu levert om de verbinding tussen intercom en Yaesu FTM-10 te maken, type CT-M11


Er is echter een nadeel aan de kabel van Yaesu, deze is namelijk niet afgeschermd. Hierdoor is het mogelijk dat de kabel storing van de motor oppikt wat je vervolgens tijdens het zenden ook uitstuurt. Ik heb hiervoor Yaesu (in het Japans 8) ) aangeschreven maar helaas, zij geven aan geen problemen to ondervinden. Ik dus wel want leg je de kabel langs een TL balk, dan knettert het aardig in de headset.... :evil:

Enfin, de oplossing die ik heb toegepast is om de kabel zelf af te schermen. Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van afgeschermde Aircell kabel waarvan ik de mantel en de koperen folie om de originele kabel van Yaesu heb aangebracht.

Afbeelding
Naderhand aangebrachte afscherming op de originele Yaesu CT-M11 kabel


De laatste stap is om een koppeling te maken tussen de Yaesu CT-M11 kabel, de PTT knop en de intercom. Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van een klein metalen kastje waarin ik een tweetal connectoren heb aangebracht. Een t.b.v. de PTT schakelaar, en een t.b.v. de verbinding naar mijn Baehr Ultima XL intercom.

Afbeelding
Koppelingskastje t.b.v Yaesu FTM-10, PTT knop en Intercom


Afbeelding
Achterkant van het koppelingskastje


Uiteraard was het ook mogelijk de verbinding tussen de Yease FTM-10 met de PTT knop en de Intercom alleen als soldeerverbinding te maken maar, het voordeel van deze oplossing is dat je vrij makkelijk een andere transceiver of portofoon kan aansluiten zonder je Bird weer te moeten verbouwen. En ik ken mezelf, denk dat dit nog wel eens gaat gebeuren.... :wink:


Configuratie Yaesu FTM-10

Om de Yaesu FTM-10 te kunnen gebruiken in combinatie met de PMR frequenties zoals die binnen de BOC worden gebruikt, is het noodzakelijk dat de Yaesu op een bepaalde manier wordt geconfigureerd. De instellingen zoals ik die gebruik heb ik samengevat in de onderstaande manual. Hierin heb ik tevens een aantal instellingen opgenomen waarvan ik denk dat dit handig is deze als zodanig te gebruiken.

De manual is te downloaden via deze link: Configuratie Yaesu FTM-10


Microfoon noise filter

Inmiddels heb ik de eerste resultaten van (een deel) van de ruisonderdrukking. De verstaanbaarheid wordt vaak bijzonder slecht bij hogere snelheden als gevolg van windturbulentie. Door (wind)ruisonderdrukking kan je dit verbeteren.
Ik heb een tweetal testopnamen gemaakt waarbij ik een bandschuurmachine op 50cm van de microfoon laat lopen. Dit om het effect van de ruisonderdrukking te kunnen horen.

Het onderstaande plaatje laat de twee opnames zien. Het bovendste deel is de opname zonder het filter, het onderste deel mét het filter. Om de geluidsopnames te kunnen horen, klik dan op deze link klikerdeklik :!:


Afbeelding

Hoe e.e.a. in de praktijk werkt weet ik (nog) niet. Wellicht dat het zwaar tegenvalt maar het kan best zijn dat het bijzonder effectief is.


Geluidsopname 130km/u - 180km/u

Vandaag eindelijk het resultaat kunnen testen van de installatie. Ik heb een opname gemaakt waarbij ik de snelheid varieer tussen de 130km/u tot 180km/u. Tijdens de opname geef ik aan met welke snelheid ik rijd. Uiteraard zijn de opnames in Duitsland gemaakt.

Door op onderstaande link te klikken wordt het opname bestand geopend. Het is een bestand van zo'n 2.5MB dus als je een trage internet verbinding hebt kan het even duren.....

Klikkerdeklik voor de snelweg geluidsopname :!:

En hiermee lijkt er ook een eind gekomen te zijn aan deze winterklus, kan ik me eindelijk gaan richten op wat belangrijkere zaken..... :lol:
Laatst gewijzigd door MarcB op zo apr 06, 2008 3:03 pm, 11 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » di dec 25, 2007 12:14 pm

:Q :Q :Q :Q :Q :Q :lol:

mooie reportage Marc!

je enthousiasme druipt er van af! :P
Laatst gewijzigd door YO op di dec 25, 2007 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » di dec 25, 2007 12:21 pm

Mooi spul Marc, gefeliciteerd.
Wat is eigenlijk de reden dat je hier naar overgestapt bent?

Kan ik je oude spulletje kopen? :lol:

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » di dec 25, 2007 12:26 pm

:^


:shock: :shock: :shock: :? :think:

Maar eh wat kost zo'n geintje nou eigenlijk totaal :?:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

indyfix
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 10:22 am
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Bericht door indyfix » di dec 25, 2007 12:29 pm

ziet er geweldig uit
is dit nog een hobby ?? hahahah :hail:
Afbeelding

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Mr. Blue » di dec 25, 2007 12:37 pm

Mooie reportage Marc, petje af!! :}

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » di dec 25, 2007 12:44 pm

Ziet er goed uit Marc 8)

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » di dec 25, 2007 12:45 pm

Motorpsycho schreef:
Maar eh wat kost zo'n geintje nou eigenlijk totaal :?:
teveel voor jou want jij moet sparen voor je Blackbirdspan.. :lol: :wink:

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » di dec 25, 2007 12:45 pm

Frank Switser schreef:Mooi spul Marc, gefeliciteerd.
Wat is eigenlijk de reden dat je hier naar overgestapt bent?

Kan ik je oude spulletje kopen? :lol:
De reden is dat ik al meer dan een jaar aan het bomen ben over hoe je nu bij hoge snelheden (>150km/u) goed verstaanbaar kan doorkomen. Verstaanbaarheid bij hoge snelheden is van veel factoren afhankelijk (kwaliteit Portofoon en Intercom, gebruik tanktas en leer- of Goretex motorpak, hoogte windscherm, kwaliteit en positie microfoon maar ook type helm. Vergelijk een Arai RX7 Corsair maar eens met een Schuberth R1 wat geluiddemping aangaat.

Ik heb me de laatste maanden tussen alle hectiek van mijn nieuwe baan door, behoorlijk verdiept in allerlei filter technieken. Met wat ik nu aan kennis heb, moet het mogelijk zijn goed verstaanbaar met géén achtergrond herrie a.g.v. windturbulentie door te komen. Dit is een behoorlijk complexe techniek maar ik denk dat me dit gaat lukken. Als dit werkt heb je dus geen stille helm of bijvoorbeeld een ander winscherm nodig om windturbulentie te voorkomen en kan je met een simpel goedkoop PMR setje erg goede resultaten halen. Naar verwachting kan ik de eerste testen over zo'n 2 maanden beginnen. Dit is eigenlijk de aanleiding geweest. En om eerlijk te zijn, het is gewoon leuk om met deze materie bezig te zijn :)

Als het aan Anne-Mieke ligt mag je heel de handel overnemen. Het begint hier aardig vol te raken tot grote ergernis van de baas :? Mijn Kenwood TH-F7E Portofoon doe ik zeker niet weg. Waarschijnlijk houd ik wel het e.e.a. over zoals een Isolated DC-DC converter, Antenne Diamond SGM-803N, MP3 Voorversterker en de nodige kabels. Ik zal dit tzt wel posten.
Motorpsycho schreef::^


:shock: :shock: :shock: :? :think:

Maar eh wat kost zo'n geintje nou eigenlijk totaal :?:
De Yaesu FTM-10 komt bij JBE op €329,- In de States heb ik hem al voor aanzienlijk minder gezien (€250,-), kijk maar eens op Universal Radio. Als je nog geen Intercom set hebt, kan je deze module ook gebruiken als Intercom waarbij je bijvoorbeeld je Garmin op de MP3 ingang aansluit. Als je Garmin MP3 kan afspelen en Bluetooth telefonie aan kan ben je op deze manier gelijk voorzien (Intercom met Duo, Navigatie, MP3, Telefonie, Stereo FM radio en Bike-to-Bike communicatie met veel vermogen) zonder dat je ook nog afzonderlijke (dure) ontstoorfilters nodig hebt. Je hebt dan nog wel de losse headsets nodig. Wat deze kosten weet ik niet.
Laatst gewijzigd door MarcB op di dec 25, 2007 11:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door Ti-BB » di dec 25, 2007 12:52 pm

Het ziet er erg mooi en volledig uit. Ik ben geinteresseerd, maar vermoed ook dat de kerstman mijn wensenlijste dit jaar weer te groot vond...

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » di dec 25, 2007 1:38 pm

Je hebt me aardig lekker zitten maken.

:?

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » di dec 25, 2007 1:43 pm

FilaMenT schreef:Je hebt me aardig lekker zitten maken.

:?

:idea:
:-_

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » di dec 25, 2007 2:11 pm

martin schreef:
FilaMenT schreef:Je hebt me aardig lekker zitten maken.

:?

:idea:
:-_
Maar die unit heeft geen zendervolgsysteem zoals een autoradio dat wel heeft. Pffff.....
Dat viel dus weer mee.

:D

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » di dec 25, 2007 8:32 pm

Freak, dit gaat me veel te ver :D
Proud member of the Adventure Chaptor

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » di dec 25, 2007 8:40 pm

ReefeR schreef:Freak, dit gaat me veel te ver :D
Ja een paar km :lol:

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » di dec 25, 2007 10:26 pm

ReefeR schreef:Freak, dit gaat me veel te ver :D
Hahaha, moet jij vooral zeggen :wink:

FilaMenT schreef:
martin schreef:
FilaMenT schreef:Je hebt me aardig lekker zitten maken.

:?

:idea:
:-_
Maar die unit heeft geen zendervolgsysteem zoals een autoradio dat wel heeft. Pffff.....
Dat viel dus weer mee.

:D

:idea:
Uhm, zit net in de handleiding te kijken maar nu breng je me toch aan het twijfelen.... :roll:

De unit kan je programmeren tot 500 kanalen. Deze kan je vervolgens toewijzen aan een groep waarbij je een squelch level kan instellen bijvoorbeeld op een waarde 3 (bij een bereik van 0 t/m 4). Als je vervolgens de FM band instelt op Scan mode, zal de radio alléén die zenders laten horen die toegewezen zijn aan de groep met een signaal sterkte die 3 of meer is. Hiermee kan je dus je eigen zendervolgsysteem programmeren.

Ben bang dat je de Kerstman (uh vrouw) misschien toch maar even moet verwennen vanacht. Heb het namelijk net getest en het werkt.... 8)

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » di dec 25, 2007 11:48 pm

Grrrrrrrr......



:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » wo dec 26, 2007 12:36 am

FilaMenT schreef:Grrrrrrrr......



:idea:
Nogmaals :-_

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo dec 26, 2007 12:45 am

martin schreef:
FilaMenT schreef:Grrrrrrrr......



:idea:
Nogmaals :-_
:wink:

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » wo dec 26, 2007 1:03 am

Ik denk dat ik jou van de week even ga bellen Marc, ik zie dat je met goede zaken bezig bent.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

RAGS
Berichten: 1007
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:40 pm
Locatie: Arnhem - Nederland
Contacteer:

Bericht door RAGS » wo dec 26, 2007 3:42 pm

:)~

Rhino
Berichten: 222
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 12:18 pm
Contacteer:

Bericht door Rhino » wo dec 26, 2007 5:10 pm

Mark, volgens mij heb je hier de oplossing beschreven zoals die op m'n wensenlijstje staat :D (meer in één) en 'k heb toestemming!! :w ondanks de verhuizing enzo......
Ben dus heel benieuwd naar jouw bevindingen en hoe je een en ander monteert. De boel bedraad naar een headset lijkt mij beter dan blauwe tand oplossingen?

marcelcbrxx
Berichten: 847
Lid geworden op: do mei 25, 2006 10:53 pm
Locatie: Overloon
Contacteer:

Bericht door marcelcbrxx » wo dec 26, 2007 10:15 pm

En als je een 2 kanaals BT headset gebruikt zou je het andere kanaal op je gsm kunnen zetten. En anders toch weer een kastje extra.

Jammer alleen dat die BT headsets niet echt goed zijn in noise canceling, of is daar je toekomstige oplossing ook geschikt voor. En als je DSP bedoel wordt het dan niet onnatuurlijk?

En je blijft ook weer een kastje nodig hebben voor je PTA spullen.

Volgens mij heb je je weer het nodige op de hals gehaald, maar daar zijn hobbies ook voor. :wink:

Maak ze maar weer gek hier.

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Bericht door newborn » do dec 27, 2007 5:39 pm

Mooie topic weer MarcB :hail:

En dat op 25 december, zeg maar: de geboorte van het kindeke Yaesu...
Leven en laten leven ...

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » do dec 27, 2007 9:37 pm

Ik sanp der geen kloten van Marc maar dat je goed bezig beny is zeker , net als het zeker is dat ik mss ook wel intresse heb in die rommel........maar daar hebben we het nog wel es over later ......

Ik weet nu ook gelijk waarom jij zo een dikke kop heb en ik zo'n smal koppie indie van jou zit veuuuuuuul meer in dat blikjkt nu wel weer :!: :!: :!:
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten