Klappend geluid uit blok.

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
ludo1100xx
Contacteer:

Klappend geluid uit blok.

Bericht door ludo1100xx » do jun 09, 2011 3:31 pm

Hallo Allemaal,

Bij lage toerentallen hoor en voel ik een klappend geluid uit het blok komen, koppelingszijde. Bij gas geven of koppelingshendel inknijpen verdwijnt het geluid.

Onder het rijden kan ik verder goed schakelen, alleen bij uit de vrij in de 1e schakelen "klapt" hij in de versnelling.

Moet ik me zorgen maken?

Greetz,

Ludo

BBen
Contacteer:

Re: Klappend geluid uit blok.

Bericht door BBen » do jun 09, 2011 5:24 pm

Geef even wat meer info, km stand. Sinds wanneer is het. En niet onbelangrijk hij zag er zo uit toen je hem kocht.

Afbeelding
Afbeelding

Wat is er allemaal al aan gedaan en hoe ziet hij er nu uit?
:black

stanley
Contacteer:

Bericht door stanley » do jun 09, 2011 5:52 pm

Wat heeft die schade te maken met een klapperende koppeling?

Ik denk aan een klapperende koppeling, veel Honda's hebben er last van niet alleen de BB, er komt ruimte op het koppeling huis en dat kan niet zo veel kwaad maar als het heel erg is zou ik hem vervangen of laten vervangen.
Je kan er een nieuwe lager en geleide bus in laten zetten maar uit ervaring weet ik dat het voor korte duur is en het komt weer terug.
Het beste is om er naar te laten kijken door iemand die weet hoe het in elkaar zit en niet zomaar alles geloven wat ze op het internet zetten.
Wat ook goed mogelijk is dat er tekort olie in zit.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » do jun 09, 2011 5:55 pm

Lage toeren? Hoe laag en is de rijsnelheid dan ook laag?

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

BBen
Contacteer:

Bericht door BBen » do jun 09, 2011 6:19 pm

stanley schreef:Wat heeft die schade te maken met een klapperende koppeling?
Was het er al voor de schade of na de schade, hij heeft hem gekocht met schade. Is er al op gereden na de val en was het er toen al, of is hij al helemaal gerepareerd en is er bijvoorbeeld al 3000 km op gereden en komt het nu ineens. Er staat niet dat de val de oorzaak is toch? Ik stel een vraag en geef geen conclusie.

Wie weet heeft de motor wel een hele tijd op zijn kantje gelegen met draaiende motor, lijkt me ook niet echt lekker. (als ie niet aan stond trouwens ook)

Maar kan ook zomaar een normaal verschijnsel zijn maar dat lijkt me zelfs voor jou lastig om dat zo te beoordelen, hoe meer info hoe makkelijker te diagnosticeren heb ik altijd geleerd.

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » do jun 09, 2011 6:59 pm

BBen schreef:
Was het er al voor de schade of na de schade, hij heeft hem gekocht met schade. Is er al op gereden na de val en was het er toen al, of is hij al helemaal gerepareerd en is er bijvoorbeeld al 3000 km op gereden en komt het nu ineens. Er staat niet dat de val de oorzaak is toch? Ik stel een vraag en geef geen conclusie.

Wie weet heeft de motor wel een hele tijd op zijn kantje gelegen met draaiende motor, lijkt me ook niet echt lekker. (als ie niet aan stond trouwens ook)

Maar kan ook zomaar een normaal verschijnsel zijn maar dat lijkt me zelfs voor jou lastig om dat zo te beoordelen, hoe meer info hoe makkelijker te diagnosticeren heb ik altijd geleerd.
Schoenmaker hou je bij je leest ( Kopieermachines) !!!
Laatst gewijzigd door Man in Black-Bird op vr jun 10, 2011 11:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BBen
Contacteer:

Bericht door BBen » do jun 09, 2011 7:16 pm

Man in Black-Bird schreef: Schoenmaker hou je bij je leest ( copieermachines) !!!
Ga je nu weer beginnen? Dacht dat we de vorige keer een zeer duidelijke hint hadden gekregen? Nogmaals ik stel vragen en geef geen conclusies. Als je niks zinnigs wil toevoegen ipv alleen maar dit soort opmerkingen vraag ik me af wat je doel is met dit soort opmerkingen?

Geef nu eens aan wat er zo vreemd is aan mijn vraag, enne ik heb niet mijn hele leven aan Kopieermachines gewerkt trouwens.

Zullen we als je toch offtopic wil via Pm verder gaan? Wie weet worden we wel vriendjes :wink:

gerkenator
Contacteer:

Bericht door gerkenator » do jun 09, 2011 7:59 pm

vind reactie van Man in Black-Bird ook niet erg netjes.

ik zou in ieder geval weer terug gaan naar boonstra ( tenminste volgens mij komt hij daar vandaan op de foto te zien ) en probeer een fikse korting te krijgen of gratis laten maken.

je hebt hem gekocht met glijschade en niet met motorschade neem ik aan. ( iets met onvoorziene gebreken ofzo )

zo heeft kamaraad van me ook zijn reparatie vergoed gekregen, die lekte olie, heeft hem ook met glijschade gekocht. ( is een cbr1000rr )
Afbeelding

Super-bird
Contacteer:

Bericht door Super-bird » do jun 09, 2011 8:31 pm

Ik heb helemaal geen problemen met de uitspraak van MIBB, vind het ook nog eens een duidelijke uitspraak.

Ik heb geen antwoord op de vraag van Ludo, ik ben namelijk niet technisch.

Ik kan me wel voorstellen dat hij niet erg enthousiast wordt van de foto’s die geplaatst zijn van zijn motor. Ik zelf zou namelijk flink over zeik gaan als mij dit zou gebeuren.

Het lijkt mij verstandig dat diegene die ze gepost heeft deze ook weer weg haalt. En wij weer on topic gaan en Ludo zelf laten antwoorden.

Blackbird024

Bericht door Blackbird024 » do jun 09, 2011 8:34 pm

Hoezo over de zeik, het zijn toch gewoon foto's van zijn motor??
Er is niet aan gefotoshopt o.i.d.

Ik snap niet wat daar het probleem aan kan zijn.

Over de jaren heen hebben veel mensen irritaties gehad aan de opmerkingen van Mibb, laatste tijd is het weer raak.
Ik "gok" dat het niet aan Bben ligt.
Blackbird024 a.k.a. Sander

This is your time and it feels normal to you, but really, there is no normal. There's only change and resistance to it and then more change.
Meryl Streep (1949 - ), Barnard Commencement Speech, 2010

BBen
Contacteer:

Bericht door BBen » do jun 09, 2011 8:45 pm

Super-Blade schreef:Ik heb helemaal geen problemen met de uitspraak van MIBB, vind het ook nog eens een duidelijke uitspraak.

Ik heb geen antwoord op de vraag van Ludo, ik ben namelijk niet technisch.

Ik kan me wel voorstellen dat hij niet erg enthousiast wordt van de foto’s die geplaatst zijn van zijn motor. Ik zelf zou namelijk flink over zeik gaan als mij dit zou gebeuren.

Het lijkt mij verstandig dat diegene die ze gepost heeft deze ook weer weg haalt. En wij weer on topic gaan en Ludo zelf laten antwoorden.
Dat moet je dan aan Ludo vragen.

Die foto's heeft hij zelf geplaatst in zijn voorsteltopic! http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... 47#p144247

Wat ik niet begrijp is waarom er zo heftig gereageerd moet worden.

Ik ben wel technisch maar op het gebied van motoren uiteraard op een schaal van 1op 10 zit ik op 2 en Stan en nog wel een paar hier op 10. Zou behoorlijk naïef zijn om te zeggen dat ik meer weet maar ik kom echt niet uit een ei.

Maar mijn VRAAG is echt niet gek, lees de vraag eens en leg mij uit wat er offtopic aan is? Ik probeer alleen maar te helpen / mee te denken. Als dat verboden is hoeft het maar gezegd te worden. We zijn allemaal volwassen en het is een openbaar forum, volgens mij beledig ik niemand en mocht dat wel zo zijn dan doe ik dat nooit met opzet en ben ik de eerste die dan sorry zegt.

Super-bird
Contacteer:

Bericht door Super-bird » do jun 09, 2011 9:07 pm

@ 024 ik heb niets geschreven over foto shoppen.. ik zou het zelf niet kunnen waarderen dat iemand anders foto’s plaatst. Dat kan hij ook gewoon zelf doen.
Je uitlatingen over MIBB zijn mijn inziens persoonlijk en uit mijn reactie kun je opmaken dat ik er in ieder geval niet zo over denk.

@ Bben, Sorry hoor, maar het is mij echt volledig duidelijk dat je het niet begrijpt. Je vraag mag dan niet gek zijn, maar laat iedereen zijn eigen verhaal vertellen en neer zetten.
Niet persoonlijk hoor, maar heeft blijkbaar uitleg nodig. Off topic is als het niet meer gaat over de vraag die gesteld is en on topic gaan we weer verder.

BB-Spot
Contacteer:

Bericht door BB-Spot » do jun 09, 2011 10:34 pm

Buitenom de NUTTIGE TIPS die Stanley hier reeds gegeven heeft ,Daar zou Ludo natuurlijk iets mee KUNNEN,
Ben ik benieuwd of de CCT Nokkenasspanner bij Ludo al is vervangen.
?? Die maakte bij mij mij koude start en lage toerentallen voordat Stanley deze (perfect) verving ook bokkende geluiden.

HAHA het lijkt hier wel het smartforum daar kunnen de members ook zo lekker over elkaar heen vallen :-___ af en toe,
Zodat niemand de essentie van de gestelde vraag nog begrijpt.
Tot de moderator dan ingrijpt en de topic sluit.

Het is idd een prachtig bouwpakket zo,n schade BB ben ook reuze benieuwd naar de VORDERINGEN in de wederopbouw,
Als je dan weer een gave en goede BB hebt kun je eer van je werk hebben.

Dus Ludo heb je al wat gevonden op lig je nog onder de tafel van de off topic commotie ??FUNNY POST.. :red
Veel Veilige BB KM voor 2012

Blackbird024

Bericht door Blackbird024 » do jun 09, 2011 10:35 pm

Super-Blade schreef:@ 024 ik heb niets geschreven over foto shoppen.. ik zou het zelf niet kunnen waarderen dat iemand anders foto’s plaatst. Dat kan hij ook gewoon zelf doen.
Je uitlatingen over MIBB zijn mijn inziens persoonlijk en uit mijn reactie kun je opmaken dat ik er in ieder geval niet zo over denk.
......
Mijn uitlatingen waren inderdaad persoonlijk, Ik zal proberen mijn irritaties bij mij te houden.

Maar nog wel even terugkomend op de opmerking van van MiBB.
Aangezien ik begrijp dat jij dat jij het daar mee eens bent (ik kan dat uiteraard fout hebben, dan hoor ik dat graag)

Maar als iedere schoenmaker op dit forum bij zijn leest zou blijven, dan is volgens mij Dirko de enige geschoolde motorfietsmonteur die ook nog puur het repareren van motorfietsen als beroep (=leest) heeft.
Uiteraard ken ik niet van iedereen zijn opleiding en/of beroep, maar ik gok dat er dan niet veel mensen overblijven die nog kunnen/mogen reageren.

Het lijkt mij dat het dan wat stil op het technisch deel van het forum wordt.

Uiteraard zou ik dat erg jammer en vreemd vinden, aangezien er veel mensen zijn op dit forum beschikken veel technische kennis en altijd graag willen helpen.
Blackbird024 a.k.a. Sander

This is your time and it feels normal to you, but really, there is no normal. There's only change and resistance to it and then more change.
Meryl Streep (1949 - ), Barnard Commencement Speech, 2010

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » do jun 09, 2011 10:58 pm

Ik denk aan een klapperende koppeling, veel Honda's hebben er last van niet alleen de BB, er komt ruimte op het koppeling huis en dat kan niet zo veel kwaad maar als het heel erg is zou ik hem vervangen of laten vervangen.
Je kan er een nieuwe lager en geleide bus in laten zetten maar uit ervaring weet ik dat het voor korte duur is en het komt weer terug.
Het beste is om er naar te laten kijken door iemand die weet hoe het in elkaar zit en niet zomaar alles geloven wat ze op het internet zetten.
Wat ook goed mogelijk is dat er tekort olie in zit.

Dit antwoord van de opvolger van Dirko ( Stanley en dat is hij niet zomaar geworden :wink: ) is gewoon duidelijk en steekhoudend !!

Dus ook geen nokkenas kettingspanner want dat geluid is anders en houd niet op wanneer je de koppelings handel intrekt !!

Daarmee kan Ludo het goed doen dunkt mij en word hij niet afgeleid door topics met onzin !!

vgr MiBB

ps. En het zal zeker leuk zijn om tezien hoe de BB is geworden na de schade reparatie !! maar ik neem aan dat hij dat zelf wel beslist !!

ludo1100xx
Contacteer:

Bericht door ludo1100xx » za jun 11, 2011 9:14 am

Wat ik er allemaal aan heb gedaan? een hele lijst :D

* Topkuip aangschaft via mega moto en in candy red laten spuiten bij couperus in donkerbroek
* Rechterzijkuip gebruikt aangeschaft met glijschade ook laten spuiten
* nieuwe clipon en stuurgewichten
* ophangpunt rechterzijkuip op frame gelast
* grote beurt, had toch alles open dus gelijk maar gedaan, reteduur btw die iridium bougies....
* rechter knipperlicht bij Boonstra, kap is nog blauw maar heb een nieuwe besteld bij hansmotorparts
* gebruikte kuipruit gemonteerd

Gisteren voor het eerst een dikke 150 km mee :]]] (km stand nu is 57500) Zal vandaag nog wel wat foto's toevoegen, en betaald lid worden :wink:

Als hij echt goed warm is is het klappende geluid weg. Heb hem gisteren nog een beetje sneller stationair afgesteld (1300-1400 toeren) en dat verminderd het klappende geluid ook als hij koud is.

En ja de motor heb ik gekocht bij Boonstra Ureterp. Dit komt ook mede door mijn budget wat ik voor een motor heb, en ik zocht een beetje een uitdaging.
Het is per definitie niet zo dat een schademotor minder hoeft te zijn. Nu heb ik persoonlijk gezocht op een Blackbird met schade waar de onderhoudshistorie van bekend was en een vriend van me meegenomen die ook de nodige kennis in huis heeft.

Bij 49000 km is er een nieuwe nokkenas kettingspanner opgekomen, ik houd het voor nu wel op een klapperende koppeling!

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » za jun 11, 2011 9:52 am

Als ik het allemaal zo lees hoef je jezelf geen zorgen te maken.

Het lijkt idd op de speling in de koppeling die je hoort die wordt veroorzaakt door onregelmatig lopen van je motor als hij nog koud is.
Een koude motor is daar extra gevoelig voor. Dat komt door de afwijking in de afstellingen tussen de vier cilinders.
Het sychroniseren van de cilinders kan een verbetering geven. Maar de verschillen in de elektrode afstanden van de bougies hebben hier ook wat invloed en mogelijk ook de afstelling van de klepspeling.

Je motor heeft ca 50.000km gelopen dan moet je volgens het boekje de klepspeling controleren. Elektrodeafstanden van de bougies kan je dan ook kontroleren. Daarna behoor de synchronisatie van de cilinders uit te voeren.

Maar een tip. Starten en gelijk wegrijden. Dan zijn alle spelingen een kant op en hoor je ze niet meer en je blok is stukken sneller op bedrijfstemperatuur. En net wat Stanley aangeeft. Zit er voldoende olie in je blok.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

BBen
Contacteer:

Bericht door BBen » za jun 11, 2011 9:55 am

Eindelijk een antwoord op mijn vraag, je had er dus niet op gereden met de schade maak ik hieruit op. (dus niet even een blokkie om ofzo maar echt een rit)

Dit is een aanname maar je hebt m dus stationair met een koude motor getest en er niet even een grote afstand mee gereden en uiteindelijk blijkt er nu niets aan de hand te zijn?

Heb je ook een foto hoe hij er nu uit ziet?

Vallen de kosten je nu mee aangezien je bewust gekozen hebt voor een schademotor en die dan te fixen, maar als ik je verhaal zo lees vind je het ook nog eens leuk om te doen op deze manier maar ben wel benieuwd of je achteraf denkt dat je qua kosten toch beter geen schademotor had kunnen kopen (financieel gezien).

ps als ik een 1050 met SD 501 opstart maakt ie ook een hoop herrie, als ie eenmaal loopt niet meer :wink:

ludo1100xx
Contacteer:

Bericht door ludo1100xx » za jun 11, 2011 10:20 am

Heb gisteren voor de rit olie nog gepeild, er zit voldoende olie in het blok.
Voor wat betreft de klepspeling dit is alleen controleren neem ik aan? (moet ie weer uitelkaar...... :| )

Heb hem alleen horen draaien, niet proefgereden dit was niet mogelijk met de schade aan de motor. Idd wel een gok geweest :shock: maar 1 die ik graag wou nemen.

Voor wat betreft de kosten; Heb dit puur als projectje gezien, heb vantevoren toen ik de motor al op het oog had al gezocht op internet op vervangingsonderdelen.
Nu heb ik eigenlijk ook best wel makkelijk met Boonstra, die op 5km afstand van mij zit. Hier liggen nog aardig wat onderdelen voor de Blackbird.

Voor mij kan het projectje wel uit, Het is natuurlijk wel zo dat het altijd een motor zal zijn die schade gehad heeft. Dit heeft natuurlijk wel zijn invloed op de marktwaarde.
Maar verkopen wil ik hem toch niet :D

Had gewoon geen andere keuze mocht ik een blackbird willen rijden. Mijn budget was dusdanig dat ik geen BB van deze leeftijd regulier had kunnen kopen zonder er een lening voor af te sluiten, en dit is iets waar ik uit principe tegen ben. Dus heb al mijn vaardigheden in dit projectje gestop iets waar ik achteraf met veel plezier op terugkijk!

Foto's komen nog! :-__

Buddy
Contacteer:

Bericht door Buddy » za jun 11, 2011 12:36 pm

Ik heb ook gekeken om een schade motor op te knappen. Mijn conclusie was toen om een mooie tweede hands te kopen. De kosten vh opknappen en de tijd wogen niet op tegen een mooie gebruikte. Zijn hier wel eens BB's mee bezig geweest ? :??

ludo1100xx
Contacteer:

Bericht door ludo1100xx » za jun 11, 2011 2:39 pm

Voor foto's van de Blackbird klik hier: http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... f=5&t=7704

Groet,

Ludolf

gerkenator
Contacteer:

Bericht door gerkenator » za jun 11, 2011 3:27 pm

mocht er toch een technisch of motorisch gebrek zijn zou ik toch bij boonstra een reparatie proberen los te krijgen, wie weet lukt dat.

die van mij uit 2000 met nu 40.000km heeft ook een heel klein rammeltje bij stationair draaien, bij koppeling in is het weg.
hebben heel veel blackbirds en ook andere motoren wel last van.
als niet erger word dan gewoon niks aan doen.

als ik voor stoplicht sta te wachten dan knijp ik altijd de koppeling in of ik doe de motor uit. laat hem nooit te lang stationair draaien.
Afbeelding

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » za jun 11, 2011 3:41 pm

Nog 1 opmerking verse olie 10w40 half synt (plus filter ) zal ook merkbaar verbetering kunnen geven !

vgr MiBB

gerkenator
Contacteer:

Bericht door gerkenator » za jun 11, 2011 4:00 pm

ja wel verse olie natuurlijk.
Afbeelding

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » za jun 11, 2011 4:34 pm

gerkenator schreef:ja wel verse olie natuurlijk.

Help ook goed bij oliebollen bakken

Plaats reactie