Mijn BB wil niet starten, als de dimlichten aanstaan!!!!

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
XX-fiets
Contacteer:

Mijn BB wil niet starten, als de dimlichten aanstaan!!!!

Bericht door XX-fiets » do nov 09, 2006 7:41 pm

Joepie, Joepie. Ik heb vandaag een rode Blackbird aangeschaft. Ik ben samen met Frank wezen kijken. Na zorgvuldig de motor te hebben bekeken en in overleg met Frank besloten de motor te kopen.
Tot dan toe was ik helemaal blij.
Maar toen gebeurde het. Samen met de verkoper naar het postkantoor om de motor over te schrijven. Onderweg daarna toe seinde iemand dat ik niet het ligt aan had. Ik heb vervolgens het ligt aan gedaan.
Toen alles op het postkantoor afgehaald. De verkoper bedankt en ik wilde nog snel even een broodje halen om daarna terug te rijden naar Arnhem.
Toen ik het broodje op had wilde ik de motor starten, maar toen deed hij helemaal niks meer. Ik hoorde alleen dat de startmotor aansloeg. Hij had duidelijk te weinig kracht om de startmotor aan de praat te krijgen.

Ik dacht omdat de motor al een tijdje stil stond dat de accu leeg was ik vervolgens de motor aangeduwd en met de terug weg begonnen.
bij uitrecht begon de kilometerteller en de toerenteller raar te doen als ik de knipperlichten aandeed. ging op het ritme van de kniperlichten heen en weer. Ik heb toen de verlichting uitgedaan alleen het stadslicht laten branden. Toen werkte alles perfect, maar zodra ik het dimlicht aandoe gaat de motor na een tijdje dezelfde kuren vertonen. Met stadslicht start de motor gewoon. Ik snap er helemaal niks van.

weet iemand wat er aan de hand is??

Frank ik wil je nogmaals bedanken voor je hulp!!!! :lol:

XX@nder
Contacteer:

Bericht door XX@nder » do nov 09, 2006 8:07 pm

Gefeliciteerd met je motor en nog heel veel plezier ermee.

Mijn eerste ingeving is je spanningsregulator. Deze gaat wel vaker kapot en is een bekend euvel van de bird. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je wel een meetmethode vinden om te controleren of dit echt het probleem is. Frank verkoopt die dingen een stuk voordeliger dan een dealer doet dus bestel hem bij Frank als het zover is.

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » do nov 09, 2006 8:23 pm

Typisch verhaal van de spanningsregelaar. Naast de CCT (nokkenaskettingspanner) is dat de meest voorkomende storing bij de Blackbird. Ook dit is niet echt duur, en vrij simpel zelf te doen. Ik heb namelijk precies dezelfde verschijnselen gezien vlak voordat ik stil kwam te staan. Heb je een Voltmeter?

Er staat verderop in dit forum wel een stukje over het nameten en vervangen van de spanningsregelaar (deze moet ik trouwens net zoals de CCT nog wel in huis hebben). Als je een schroevendraaier kan vasthouden, dan moet het lukken.....

EDIT: dit is de link: http://www.blackbirdownersclub.nl/phpBB ... gsregelaar

Het is trouwens goed mogelijk dat een defecte spanningsregelaar ook je accu heeft vernield. Het gebeurt niet vaak, maar het kan wel. Daarnaast kan ook de dynamo kapot zijn gegaan of (omgekeerd), een defecte dynamo heeft je spanningsregelaar gemold.....

Blijkbaar heeft de verkoper de accu nog wel opgeladen voordat wij een proefritje maakten. De spanningsregelaar geeft alleen problemen wanneer hij warm is, en dan loopt de accu dus langzaam leeg (of eigenlijk wordt hij te weinig bijgevuld) waardoor wij er eerder niets van merkten.

Faster
Contacteer:

Bericht door Faster » do nov 09, 2006 9:41 pm

Kan dat ook niet aan je dynamo liggen?

RAGS
Contacteer:

Bericht door RAGS » do nov 09, 2006 9:52 pm

XX-fiets, gefeliciteerd met je aanwinst. Daar ga je veel plezier aan beleven. :wink:

Nu even pech das jammer. Frank heeft zeker alleen de kleur gekeurd? :lol: :lol: :lol:

Maar Frank is ook deskundige op het gebied van de spanningsregelaar. Gaat goedkomen. :wink:

Ti-BB
Contacteer:

Bericht door Ti-BB » do nov 09, 2006 10:27 pm

Hey Jerry,

Gefiliciteerd met de aanwinst. Ik wilde je vanmiddag nog bellen, maar er kwam iets tussen.

Heb je die spanningsregelaar van de vfr nog die ik van je geleend heb toen mijn BB ziek was?

Het was wel een afwijkend typenummer maar hij deed het perfect. Kan je in ieder geval testen of de accu/dynamo goed is.

Heb je zaterdag/zondag ff tijd. Kunnen we iets afspreken.

gr,
Arthur

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » vr nov 10, 2006 7:58 pm

Weet iemand hoe ik de spanningsmeter kan testen (doormeten)?

Hoe doe ik dat precies en welke waarde moeten er uitkomen??? :shock:

Dt-tje

Bericht door Dt-tje » vr nov 10, 2006 8:21 pm

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe birdie!!

Wel vervelend dat je meteen aan het sleutelen moet, maar gelukkig komt het verder weinig voor hoor :D

ReeF
Contacteer:

Bericht door ReeF » vr nov 10, 2006 9:18 pm

Gefeliciteerd met je motor, je hebt m particulier neem ik aan ?

Zoals Frank zegt klinkt dit idd als spanningsregelaar, er staat ergens nog we hoe je dat moet doormeten...ik zal ff zoeken

Edit ---> gevonden
Frank Switser schreef:Aan de spanningsregelaar kan je niets zien. Ook is het normaal dat deze erg warm wordt....
Meet de laadspanning op je accu (maximaal 14,5Volt). Dat is de belangrijkste meting die je doen kan, en deze zal uitsluitsel geven.
Meet jij ergens in het toerenbereik meer dan 15 Volt, motor uitschakelen en de spanningsregelaar vervangen voordat er erger gebeurt....
Proud member of the Adventure Chaptor

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » vr nov 10, 2006 9:27 pm

Bedankt Reefer,

Ik heb zojuist de test uitgevierd. De voltahe ligt tussen de 12 en 13 volt alleen met dimlicht aan zakt de voltage wat naar beneden en wordt de accu niet meer zo snel opgeladen als je dan meer toeren gaat maken wordt de accu weer meer opgeladen.

Ik snap er helemaal niks meer van!!

RAGS
Contacteer:

Bericht door RAGS » vr nov 10, 2006 9:34 pm

Van welk jaar is de BB.

De modellen van 1999 staan bekend om problemen met de kabelboom (corrosie).

Als jouw BB van 1999 is lees dit dan eens:

http://www.bikersoracle.com/blackbird/f ... hp?t=16438

Mr. Blue
Contacteer:

Bericht door Mr. Blue » vr nov 10, 2006 9:35 pm

Ik heb nog wat op het oude forum gevonden. Misschien kan je er iets mee.

Posting van Frank Switser

Meest waarschijnlijke is defecte spanningsregelaar of defecte dynamo. De laatste lijkt mij minder waarschijnlijk, omdat je het toch 2 weken volhoud met een acculading. Bij een defecte dynamo is dat aanmerkelijk minder.... (weet ik uit ervaring).

Heb jij een multimeter? En een (druppel)lader?

Eerst moet de accu opgeladen zijn.
Daarna start je de motor, en controleer je de laadstroom op de accupolen. Deze moet bij elk toerental meer dan 12,5Volt zijn, maximaal oplopend tot ca. 14Volt. Zeer waarschijnlijk haal je dit niet, omdat hij toch steeds leeg staat. Dan zal je de dynamo of spanningsregelaar moeten gaan controleren. Dit is ietsje lastiger, en er zal wat relatief simpel sleutelwerk aan te pas moeten komen.

De spanningsregelaar zit onder het kontje, links achteraan op het frame bebout. Er zitten 2 witte stekkers aan, verborgen onder een zwart hoesje.
Aangezien je weinig ruimte hebt, adviseer ik om eerst even de spanningsregelaar los te maken van het frame (2 boutjes los). Dan kan je gemakkelijk bij de stekkers.
Er is 1 platte stekker met 3 draden. Deze komt van de dynamo.
Maak deze los (clipsluiting). Neem de multimeter, en controleer of deze drie onderling weerstandloos zijn (piepsignaal bij weerstandmeting). Alle combinatie zouden hetzelfde signaal moeten geven.
Je kan ook even de spanning (Voltmeting) van elke draad naar de aarde van de motor meten (bij draaiende motor). Ook deze waarde moet gelijk zijn....
De spanningsregelaar doormeten is wat lastiger, en dat ben ik even vergeten... (sorry hoor...). Ik zal Dirko vragen om dit nog even uit te leggen....
P.S.: ik heb een nieuwe spanningsregelaar op voorraad.

Suc6

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » vr nov 10, 2006 9:40 pm

Hoi hakuna,

De BB is van 1997. Dus de kabelboom moet in orde zijn.
Ik vind het vreemd dat de voltage niet bij 15 volt komt. ik vraag mij dus ook af of de Sr dan wel kampot is of dat het misschien iets anders is

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » vr nov 10, 2006 10:33 pm

Bel de verkoper nog eens. Het zou mij verbazen als deze klacht niet eerder is opgetreden, en wie weet waar hij al naar heeft laten kijken.
Je kan ook zijn monteur bellen. Dat was Frank Lemstra....
075 6210242
Ik ken hem (ex-monteur van mijn dealer), en hij zal je zeker de waarheid vertellen.....

MMZ
Contacteer:

Bericht door MMZ » za nov 11, 2006 9:10 am

Storing is absoluut zeker te weten de spanningsregelaar !

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » za nov 11, 2006 10:22 am

Of gewoon een slechte accu.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » za nov 11, 2006 6:51 pm

Ik heb vandaag de vorige bezitter opnieuw gesproken hij hoidt vol dat hij er niets van wist. Op zich vindt ik het ook vreemd dat ik alleen problemen krijg als ik dimlicht laat branden. na een tijdje zo te hebben gereden gaat alles vreemd doen. Rij ik alleen met stadslicht dan werkt alles perfect.

Ik ga haast twijfelen of het wel de SR is? of heeft iemand hier een logische verklaring voor? :shock: :?:

Faster
Contacteer:

Bericht door Faster » za nov 11, 2006 6:53 pm

gewoon effe door laten meten.

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » za nov 11, 2006 6:59 pm

Bedankt faster,

Maar ik weet niet precies hoe ik de SR moet doormeten. De omschrijving van Hanske kan ik niet gebruiken omdat ik een BB heb uit 1997. Die heeft namelijk maar 1 stekkerblok. :lol:

Faster
Contacteer:

Bericht door Faster » za nov 11, 2006 8:03 pm

XX-fiets schreef:Bedankt faster,

Maar ik weet niet precies hoe ik de SR moet doormeten. De omschrijving van Hanske kan ik niet gebruiken omdat ik een BB heb uit 1997. Die heeft namelijk maar 1 stekkerblok. :lol:
Ik heb ook een '97er.

Maar ik zou er gewoon mee langs een motorzaak gaan en de dynamo en accu door laten meten,als het daar niet aan ligt dan is het toch misschien de SR.
Maakt hij ook geen kortsluiting?

YO
Contacteer:

Bericht door YO » za nov 11, 2006 8:12 pm

Ti-BB schreef:Heb je die spanningsregelaar van de vfr nog die ik van je geleend heb toen mijn BB ziek was?

Het was wel een afwijkend typenummer maar hij deed het perfect. Kan je in ieder geval testen of de accu/dynamo goed is.
XX-fiets, je hebt toch de spanningsregelaar van Ti-BB?

Gewoon ff d'r opzetten. Dan weet je meer...

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » za nov 11, 2006 10:56 pm

Als jouw spanningsregelaar defect is, kan het zijn dat hij wel wat laadstroom geeft, maar onder belasting te weinig (en zeker wanneer hij warm wordt). Hierdoor kan je accu langzaam ontladen worden bij gebruik van dimlicht. Bij stadslicht kan hij nog net voldoende kracht hebben om door te gaan.
Daarnaast kan natuurlijk ook de accu slecht zijn (geworden). Dit soort zaken is soms lastig te vinden. Ik heb toen na alle 3 onderdelen om de beurt te hebben vervangen, en er nog steeds problemen waren, alle 3 onderdelen nogmaals in 1 keer vervangen. Toen was dat probleem opgelost..... (maar het andere probleem van het slechte lopen was en is er nog steeds...).

XX-fiets
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » zo nov 12, 2006 1:21 pm

Ik heb vandaag de volgende test gedaan. Ik heb de accu het de optimate 3 helemaal opgeleden de waarde was toen 13.81, toen ik de optimate eraf haalde liep de accu terug tot 12.81 en is sindsdien stabiel. Volgens mij is dan de accu nog goed?? Of zie ik iets over het hoofd? :roll:

Hans
Contacteer:

Bericht door Hans » zo nov 12, 2006 1:40 pm

Dat is lastig te beoordelen.

Kijk liever naar het effect :D
Immers, een accu moet ervoor zorgen dat je motor start. Dus: accu erin, dimlicht aan en starten maar. Gaat dat goed: dan is je accu in iedergeval niet helemaal overleden. Gaat dat niet, dan kan je accu stuk zijn. :cry:

Een indicatie is om tijdens het starten je accuspanning te meten. Zakt ie totaal in elkaar (onder de 8 volt of zo) is er wel een probleem. Dat kan overigens ook in je startmotor zitten, maar waarschijnlijk is dat niet.

Overigens: als het met je ultimate wel lukt om je accu te laden, en in je motor niet is toch echt je regelaar kaduuk.

Hans

jonkheer
Contacteer:

Bericht door jonkheer » zo nov 12, 2006 4:35 pm

Regelaar lijkt inderdaad defect...De accu geeft onbelast ongeveer 12.8 tot 13 Volt. Er is in ieder geval geen cel defect, maar het wordt tijd voor je dat je zaken gaat uitsluiten.

Kijk naar de leeftijd van de accu en de kosten voor het vervangen van accu of SR. Een nieuwe accu kan geen kwaad en een SR is erg handig voor in de voorraad. Er zijn mensen die een SR mee nemen op vakantie....voor het geval dat.

Plaats reactie