warme motor, BB start niet

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
figulusx2
Contacteer:

warme motor, BB start niet

Bericht door figulusx2 » zo mei 11, 2008 2:05 pm

Beste BB'ers,

Nadat ik vorige week de BB (injectie, 2001 model) uit de schuur had gehaald en enige tijd had gereden, startte de motor niet nadat ik had getankt.
Donderdagavond een flink stuk gereden, maar de motor tussendoor niet uitgezet.
Vanochtend startte de BB goed, maar na een noodzakelijk stop weigerde de motor aan te slaan. Dus opnieuw aanlopen.

Vanmiddag met de voltmeter aan de slag gegaan. Nadat de BB twee uur in de schuur had gestaan startte de motor overigens zonder noemenswaardige problemen.
Voltage is 12,88 met alles aan (knipperlichten, grootlicht) 12,00.
Zodra je gas geeft loopt 't op tot 14,1.
Met druppellader, zonder lopende motor, is het voltage ongeveer 13,4.

Kortom een koude motor start, een warme niet. Ik hoor graag of er eigenaren zijn die dit probleem kennen.

Groet Klaas

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » zo mei 11, 2008 3:46 pm

Wat gebeurt er wel, startmotor draait wel gewoon?

Start de motor wel makkelijk als je hem aanduwt.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

figulusx2
Contacteer:

Bericht door figulusx2 » zo mei 11, 2008 5:25 pm

Aanduwen is geen probleem. Een klein beetje gas erbij en de motor loopt zomaar.

Medic-XX
Contacteer:

Bericht door Medic-XX » zo mei 11, 2008 5:55 pm

Knap dat je hem aan kan duwen. Of krijg je hulp....
Idd Hoor je startmotor wel inslaan en draaien??
Als ie draait heeft de motor dan wel zin om aan te slaan of hoor je geen enkel teken van leven??
Zijn je bougies goed?
Luchtfilter schoon?
Hoor je het zoemende geluidje als je het contact aan zet?
Gaat het rode FI lampje uit op het dashbord als het contact aanzet?

Een ding is zeker het is k.*t* als de motor niet wil aanslaan.

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » zo mei 11, 2008 11:16 pm

12 volt is best wel weinig, je hebt best kans dat de accu zijn beste tijd heeft gehad, als hij koud is heeft de accu genoeg capaciteit om te starten, als hij warm is, lees de accu heeft ook net werk moeten leveren, is de capaciteit niet hoog genoeg meer om genoeg energie te leveren voor de startmotor en het motormanagement.

In dit geval lijkt het mij geen spanningsregelaar omdat de waardes als de motor aan staat goed zijn.

MXXL

BlauweEngel
Contacteer:

Bericht door BlauweEngel » ma mei 12, 2008 9:02 am

zo zou ik het niet weten, hoor je iets als je wil starten als 'tie warm is?zoals al gevraagd, slaat hij in?
New Zealand and Australia..awesome nature

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » ma mei 12, 2008 9:23 am

Wat ik niet begrijp is dat de motor niet wil starten als hij warm is, maar na 2 uur afkoelen wel wil starten.....
Als het de accu is, dan is hij na 2 uur nog net vrijwel net zo dood als eerder, dus zou hij dan ook niet moeten starten.
Het enige wat ik kan bedenken is een defecte luchtmassameter (ook wel luchttemperatuurmeter), maar dan zou aanduwen ook niet veel verschil moeten maken.......

Als ook jouw startmotor niet (snel genoeg) draait, kan je natuurlijk een slecht contact hebben in schakelaar of bekabeling, waarbij het contact bij hogere temperaturen slechter is dan bij lagere temperaturen.

Dat een bobine wel eens slecht gaat functioneren bij hogere temperaturen komt wel eens voor, maar dan zou hij toch op 2 cilinders moeten kunnen starten (aangezien de kans dat de andere bobine dat ook doet zeer gering is).

Even een paar stomme vragen: zijn jouw bougies onlangs vervangen? Weet je zeker dat er de juiste versie in gegaan is?
En is er iets aan het luchtfilter gedaan?

MMZ
Contacteer:

Bericht door MMZ » ma mei 12, 2008 10:09 am

FUEL LOCK ????

FF. de tankdop opendoen en dan starten. Bij mij hield dat vorige zomer !

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » ma mei 12, 2008 10:20 am

Frank Switser schreef: Als het de accu is, dan is hij na 2 uur nog net vrijwel net zo dood als eerder, dus zou hij dan ook niet moeten starten.
Accu's die in slechte staat zijn kunnen te maken hebben met het effect dat de energie in de accu wel aanwezig is maar dat die niet meer in staat is om het snel af te staan. Deze regeneren dan na verloop van tijd.

Het beste effect hiervan zie je met een zaklantaarn. Als de batterijen bijna leeg zijn brand het lampje niet meer, zet de zaklamp even uit en na 10 minuten weer aan, dan zie je dat de lamp weer bijna normaal brand, dit kan je een flink aantal malen herhalen.

Omdat de motor met aanduwen wel gewoon start denk ik hieraan, het vacuumtrekken van de brandstof, vuil luchtfilter of defecte luchtmassameter zorgen ervoor dat hij ook niet aan te duwen is.

Wat regelmatig gebeurd is dat de capaciteit van de accu dermate laag geworden is dat hij wel in staat is om de startmotor rond te laten draaien maar dan geen energie meer heeft voor de ontsteking en motormanagement. Met aanduwen hou je die energie wel over voor motormanagement en ontsteking en zal hij dus wel gewoon starten

MXXL

Hans
Contacteer:

Bericht door Hans » ma mei 12, 2008 11:47 am

Je zou eens kunnen meten hoever de spanning inzakt bij het starten
a) bij koude motor vlak voor hij aanspringt;

b) bij warme motor als hij niet start.

Om de accu uit te sluiten: is er iemand bij je in de buurt om even te ruilen??

Hans

MXXL
Contacteer:

Bericht door MXXL » ma mei 12, 2008 4:24 pm

Simpele andere oplossing is startkabels gebruiken als de motor warm is, werkt dat wel weet je genoeg.

MXXL

figulusx2
Contacteer:

Bericht door figulusx2 » di mei 13, 2008 4:40 pm

Bedankt voor alle reacties, helaas heb ik nog geen tijd gehad om alle suggesties uit te voeren.

Alleen aanduwen is geen probleem. In de tweede versnelling zetten en zodra je enige snelheid hebt een beetje gas erbij en de motor slaat aan.

Zodra ik de motor op contact zet, hoor ik het zoemende geluid, telt de snelheidsmeter af en dooft het F1 indicatielicht.

Bougies zijn zolang ik de motor heb (derde jaar) nooit vervangen.
Luchtfilter is vorig jaar in de zomer vervangen.

Ik zal vanavond opnieuw gaan kijken en omdat mijn twijfels toch sterk richting de accu gaan eerst proberen of ik met startkabels wel kan starten.

Ik ben erg blij met jullie inbreng en zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.

Groet Klaas

the Warrior
Contacteer:

Bericht door the Warrior » do mei 22, 2008 2:33 pm

Hoi,

Weet niet of je er al uit bent maar een andere mogelijke oorzaak zou de startkoppeling kunnen zijn. Dit is minder leuk omdat het een nogal prijzig gevalletje is. Dit betekent dat je startmotor wel ronddraait maar je krukas niet. Wellicht dat met een warme motor/warme olie in combinatie met een beginnend slecht wordende koppeling zich het door jou beschreven voordoet. Heb met mijn FZR1000 ook al eens die koppeling stuk gehad en moest hem toen ook aanduwen. Gaat idd wel maar staat niet echt "cool". Bij deze motor moest ik trouwens het hele blok splitsen aangezien de koppeling bij de bak zit. Bij de BB zit deze gelukkig onder het dynamo deksel. Zou dan weer een meevaller zijn.

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » do mei 22, 2008 6:01 pm

Je bedoelt dat de koppeling cilinder rechts onder de dynamo deksel zit. De koppeling zelf zit aan de rechterzijde van de motor :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

the Warrior
Contacteer:

Bericht door the Warrior » do mei 22, 2008 6:07 pm

Motorpsycho schreef:Je bedoelt dat de koppeling cilinder rechts onder de dynamo deksel zit. De koppeling zelf zit aan de rechterzijde van de motor :wink:
Met koppeling bedoel ik de startmotor koppeling. Deze bevindt zich echt achter het dynamo deksel, de koppeling grijpt aan op het vliegwiel/dynamorotor. De "gewone"koppeling bevindt zich zoals je terecht opmerkt aan de rechterzijde van het blok.

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » do mei 22, 2008 6:35 pm

In dat geval heb jij gelijk :wink:

De startmotor grijpt idd aan op de dynamo rotor.
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:

figulusx2
Contacteer:

Bericht door figulusx2 » vr mei 23, 2008 4:37 pm

Vandaag een nieuwe accu gehaald en het probleem lijkt te zijn opgelost.
Vanmiddag geen narigheid gehad.

Nogmaals bedankt voor 't meedenken.

Gr. Klaas

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » vr mei 23, 2008 7:38 pm

Controleer zo wie zo ook de spannings regelaar :!: Anders is de kans groot dat je nieuwe accu snel gaat hemelen *-0

Op ons mooie forum is meer dan genoeg info te vinden omtrent het controleren van de spanningsregelaar :wink:

Suc6 :w:

Plaats reactie