Remblok linksvoor schuin afgesleten?

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
x-eleven
Contacteer:

Remblok linksvoor schuin afgesleten?

Bericht door x-eleven » do jul 26, 2007 12:24 pm

Inmiddels heb ik nieuwe remblokken en schijven (zie hier onderin), maar daarvoor zat ik met het probleem van 1 scheef afgesleten remblok. Het gaat om het remblok linksvoor, en hij is aan de bovenkant schuin afgesleten. Ik heb de klauwen los gehad, maar de zuigers waren nog redelijk schoon en liepen ook nog redelijk vrij. Iemand enig idee hoe dit kon gebeuren?

De blokken:

Afbeelding
Afbeelding

En de zuigers:

Afbeelding

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » do jul 26, 2007 1:18 pm

Ziet er allemaal nogal aangedaan uit vind ik.

Op de zuigers zit een bruine aanslag die op roest lijkt. En je hebt echt maar een klein beetje nodig om de zuigers te vertragen.
Verder ziet het aluminium van remklauw er uit alsof er nog zout op zit. Die witte punten zijn oxyde en daar onder zit een gaatje.

Advies: Heel goed schoonmaken en zuigers er uit, nieuwe cupjes steken en de zuiger echt schoon maken voordat je ze terug zet.

Het scheef slijten zal dan een stuk minder zijn. Ook kan je wat vaker naar je remmen kijken zodat je weet wanneer je remblokken aan vervanging toe zijn.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

x-eleven
Contacteer:

Bericht door x-eleven » do jul 26, 2007 1:52 pm

Ik reed nog niet zo heel lang op deze X11 toen ik dit probleem had, en gezien de rest van de blokken er nog prima uit zag, en de onderkant van dit blok ook (en dat is de kant vanwaar ik er naar kijk als ik ze op 't zicht controleer, want aan de bovenkant zie je niks). Die aanslag, is wat onduidelijk te zien, maar is geen roest, maar gewoon wat vuil, ik heb ze bij het plaatsen van de nieuwe blokken en schijven (brand)schoongemaakt, en ja, dat liep wel weer (veel) beter, maar vond ze daarvoor ook niet slecht lopen (kon ze iig nog met m'n vingers heen en weer bewegen).

En die witte aanslag is volgens mij ook geen zout omdat ik 1) m'n motor daar te vaak voor was, 2) niet rij als er gestrooid is, pas weer als het daarna een paar keer geregend heeft.

Maar zoals ik al zei, inmiddels is alles wel weer spik en span, maar was toch even nieuwsgierig. Ik had niet het idee dat het aan de zuigers kon liggen, omdat die voor m'n gevoel toch redelijk vrij liepen, en er toch nog 2 van de 3 zuigers iig goed werkten, er liep er maar een iets stroever.
Laatst gewijzigd door x-eleven op do jul 26, 2007 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » do jul 26, 2007 1:55 pm

x-eleven schreef:Ik had niet het idee dat het aan de zuigers kon liggen, omdat die voor m'n gevoel toch redelijk vrij liepen, en er toch nog 2 van de 3 zuigers iig goed werkten, er liep er maar een iets stroever.
Dat kan voor een ongelijke belasting zorgen en dan kan hij scheef slijten.

Kayak.

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » do jul 26, 2007 2:49 pm

:think: Hoe zijn je remzadels :?:

Ik zou, als ik het slijtage beeld zo zie, zeggen dat daar het probleem zit :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

x-eleven
Contacteer:

Bericht door x-eleven » do jul 26, 2007 2:52 pm

Remzadels?

RK
Contacteer:

Bericht door RK » do jul 26, 2007 4:17 pm

x-eleven schreef:Remzadels?
ja zitten naast de stijgbeugels in de remklauw......

The Doctor
Contacteer:

Bericht door The Doctor » do jul 26, 2007 4:59 pm

RK schreef:
Aan de voor of achterkant? :shock:

RK
Contacteer:

Bericht door RK » do jul 26, 2007 5:09 pm

The Doctor schreef:
RK schreef:
Aan de voor of achterkant? :shock:
bij alle remklauwen....... lambikske :lol: :lol:

x-eleven
Contacteer:

Bericht door x-eleven » do jul 26, 2007 7:42 pm

remzadels een stijgbeugels... hebben we het nou over motorrijden of paardijden :?

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » do jul 26, 2007 8:39 pm

x-eleven schreef:remzadels een stijgbeugels... hebben we het nou over motorrijden of paardijden :?
:n Motoren :!: (auto's ook maar daar gaan we 't al helemaal niet over hebben)

Je remzadels zitten in je remklauwen. Ik heb je foto´s ff bewerkt om ´t een en ander te verduidelijken :D
Daar waar de pijl bij je remblokken staat is het deel van de remblok wat in de klauw in de remzadel gaat.

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik dus bedoelde is: Hebben je remblokken wel goed in de zadels gezeten :?: Zijn je zadels niet versleten :?: Zijn je zadels niet gecorodeerd :?: Zijn de zadels wel goed schoon geweest :?: Heeft er bij montage wel een beetje kopervet op de remblokken gezeten :?: (niet op de voering :+)

Ik hoop dat je nu begrijpt waar we het over hebben :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:

x-eleven
Contacteer:

Bericht door x-eleven » do jul 26, 2007 9:13 pm

Helemaal duidelijk :D !

Of er vet op gezeten heeft, geen idee... toen ik de blokken eruit haalde stond het kurkdroof... ze zijn niet echt gecorrodeerd, maar moet ze nog een keer goed schoonmaken, dat wel...

Maar goed, ik heb inmiddels al genoeg dingen gehoord die het geweest zouden kunnen zijn. Zijn overigens ook geen onoverkomelijke dingen, dus ik maak me in ieder geval geen zorgen dat het met m'n nieuwe blokken weer gebeurt...

Bedankt allen...

chesner
Contacteer:

Bericht door chesner » do mar 20, 2008 11:49 pm

Vandaag mijn velgen eraf gehaald voor nieuwe bandjes en gelijk natuurlijk naar mijn remblokken gekeken.

Ik heb dus echt precies hetzelfde als op de hierboven getoonde foto's!
1 remblok, linksvoor schuin afgesleten, helaas tot op het ijzer. Terwijl het achterste gedeelte nog 2,5 mm heeft,....

Zijn er niet meer bb-riders dier hier last van hebben?

Is het ook niet toevallig dat dit de remklauw is die in zijn geheel beweegt?(voor de achterrem aan te sturen/activeren)

Mijn vraag is natuurlijk weet iemand wat ik hier tegen moet doen om dit schuin afslijten nogmaals te voorkomen???

mvg.
Chesner

p.s. ik heb een 2001 model? nog meer schuineblokken bij dit bouwjaar?

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » do mar 20, 2008 11:59 pm

Het hele topic lezen.

Staat er allemaal.

Kayak.

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » vr mar 21, 2008 12:24 am

:^

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » vr mar 21, 2008 9:36 am

Ik zie bijna wekelijks BB's met schuin afgesleten blokken, maar merendeels niet zo schuin als bovenstaand.
Remzadel voorzien van een beetje kopervet (let er op dat het plaatje dat er in ligt wel goed op zijn plek zit). Bij onderhoud/reinigen remklauwzuigers eerst iets naar buiten laten komen (niet te veel, anders vallen ze er uit! Ik gebruik een 10mm dikke staaf om ertussen te leggen.) en reinigen met koperborsteltje en remmenreiniger. De middelste zuiger wordt bediend door de andere rem (dus aan de voorkant de achterrem bedienen, en achter de voorkant/DCBS cilinder). Daarna helemaal naar binnen drukken totdat ze niet meer zichtbaar zijn. Dit moet met enige kracht handmatig te doen zijn. Denk er om dat je elke schijf apart doet, en dat je voordat je naar de volgende schijf gaat de eerste weer monteerd. Als je dat niet doet heb je grote kans dat er ergens een zuiger uitvalt omdat je niet zit op te letten.....
Ook de borgpen die aan de andere kant door de remblokken gaat moet goed schoongemaakt worden (staalwol of Scotchbrite) en in het kopervet gezet.
Controleer of de remblokken wel kunnen bewegen. De geleidepennen moet goed ingevet zijn (lagervet) en handmatig soepel kunnen bewegen. Ook de zuiger voor het DCBS achter de linker vorkpoot moet goed handmatig bewogen kunnen worden.

Echter, zodra een schijf te ver versleten is (minimale waarde staat er op) kan je problemen krijgen. Enkele weken geleden een klant met een ver versleten achterschijf. Hierbij stonden de zuigers van de klauw zo ver naar buiten dat de remblokjes niet meer in de zadels lagen, waardoor een blokje bleef aanlopen. Of dat de schijf te ver is versleten door een verkeerd gemonteerd remblokje of dat het remblokje scheef kwam door een te ver versleten schijf is achteraf niet meer te achterhalen.

chesner
Contacteer:

Bericht door chesner » vr mar 21, 2008 10:22 am

Frank bedankt, ik zal ervoor zorgen dat alles weer spik en span is bij de klauwen en vet zit daar waar nodig is.

MP , FilaMenT -> Ja natuurlijk heb ik eerst alles gelezen. 8)
Maar toch, ik kan/kon het me goed indenken dat vanwege het gehele dualbrake systeem ik misschien meer moet letten of "iets" goed is afgesteld met het remmen dan puur ervoor zorgen dat het schoon is. Soepel was alles bij mij namelijk ook. (misschien weer niet soepel genoeg?).

Wel heb ik na het lezen van mijn haynes manual en de how to's van het forum nog enkele vraagjes.
Het aanbrengen van koper op de achterkant van de nieuwe remblokjes.
- Ik heb over de remblokken nog metalen houdertjes zitten (shims?). deze eroplaten of misschien juist niet meer gebruiken omdat dit er misschien voor zorgt dat er vuil blijft zitten en alles schuiintrekt?
- als ik de metale houder laat zitten, waar dan het kopervet? nog steeds op de remblok of juist nu op de metalenhouder die over het remblokje schuift?

- achter heb ik tussen het metalenhouder en het remblokje nog een soort van kunststof plaatje zitten?

Met al die "extra" plaatjes en houdertjes vraag ik me af is dat wel goed nog? Ik bedoel naar mijn idee kan vuil alleen maar beter hechten. Mijn oude firblade had het ook niet en nooit last van gehad van schuine blokken. (die had natuurlijk ook niet het prachtige dualbrake-system)

mvg.
Chesner

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » vr mar 21, 2008 10:32 am

Beste Chesner

Als je verstandig bent laat je de remblokken door een dealer vervangen.
Je hebt mijn inziens niet genoeg technische know how. Als je iets verkeert doet met sleutelen aan de remmen. Kan je, je zelf en anderen in levensgevaar brengen. Lijkt me daarom verstandiger als je het laat doen door iemand die er wel kaas van gegeten heeft :wink:

:w:

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » vr mar 21, 2008 11:17 am

chesner schreef:
Het aanbrengen van koper op de achterkant van de nieuwe remblokjes.
- Ik heb over de remblokken nog metalen houdertjes zitten (shims?). deze eroplaten of misschien juist niet meer gebruiken omdat dit er misschien voor zorgt dat er vuil blijft zitten en alles schuiintrekt?
- als ik de metale houder laat zitten, waar dan het kopervet? nog steeds op de remblok of juist nu op de metalenhouder die over het remblokje schuift?
- achter heb ik tussen het metalenhouder en het remblokje nog een soort van kunststof plaatje zitten?
Die metalen houdertjes met gaatjes zijn de zogenaamde "anti-piepplaatjes". Deze voorkomen het piepen van de remmen (in theorie, en meestal ook in praktijk).
Inderdaad heb je ook nog een "viltachtig" plaatje. Deze is voor het thermisch isoleren van de hitte van de remblokken naar de remvloeistof (via de zuigers). Indien mogelijk deze en de piepplaatjes handhaven. In dat geval een klein beetje kopervet tussen piepplaatje en zuigers.
Aan de achterkant heb je zeer waarschijnlijk te weinig ruimte om dit te laten zitten indien je imitatie remblokken gekocht hebt. Voor zover ik weet levert alleen Honda andere remblokken voor achter (dunner dan voor), en alle anderen dezelfde blokken. Als je de plaatjes laat zitten heb je zeer waarschijnlijk te weinig ruimte.....
Kopervet dat vuil aantrekt hoef je je niet druk over te maken. Als het zich aan het vet bindt in plaats van aan het metaal is er geen probleem (en dat gebeurt ook).

chesner
Contacteer:

Bericht door chesner » vr mar 21, 2008 12:41 pm

Frank, Ik heb nog geen nieuwe remblokken gekocht. Dit staat op mijn lijst voor vanmiddag. Voor worden het originele en achter is nog niet aan vervanging toe. Bedankt voor de kopervettips!

Vanochtend de remklauwen voor goed schoongemaakt. Vanmiddag de achterste. Ik hoop de deze set allemaal gelijk slijten, want het is zonde van de rechtervoorkant. Deze zijn pas halvewege.

MP, ..zucht. Nog bedankt voor de uitlaat tip. ( En nee, ik ga niet op je uitspatting in door te vertellen dat ik niet geheel twee linkerhanden heb. Ook ga ik niet tegen je in door te vertellen dat als ik een golf zelf kan onderhouden en een magna en vroeger een fireblade dat ik mezelf best in staat vind om remblokjes te vervangen bij een blackbird. Ik ga dus niet vertellen dat ik al wat klusjaren achter de rug heb en weet dat als je iets nieuws tegenkomt het niet kwaad kan om eens even te informeren of meerdere mensen er last van hebben of DE oplosssing weten. Dat doe ik dus niet.) :roll:

Klus wordt vervolgd.

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » vr mar 21, 2008 1:16 pm

De oorzaak van scheef slijtende remblokken ziet hem in slecht onderhoud. Hierdoor ondervinden de remcilinders weerstand waardoor er een ongelijke druk plaats vindt op de remblokken waardoor ze schuin gaan slijten.

Regelmatig je remmen goed schoon maken is de remedie. Rij je de winter door dan moet je het geheel na de winter demonteren en schoonmaken. Doe je dat niet dan ben je er zeker van dat je een probleem kan verwachten.

Pas op met dat kopervet. Gebruik het zeer spaarzaam. Komt het op je remblokken tijdens het remmen dan is de vertragende werking van je rem gelijk naar de knoppen. Het koper is dan een smeermiddel geworden. Je krijgt het ook niet meer van je remblokken af. Het brand er in.
Alleen de achterkant van de piepplaatjes dun invetten is genoeg. Ook het asje waar de remblokken mee vast zitten slechts spaarzaam invetten.

Werk er alleen aan je remmen als je zeker weet waar je mee bezig bent. Fouten maken met je remmen kan je je leven kosten.

Kayak.

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » vr mar 21, 2008 5:15 pm

FilaMenT schreef:
Werk er alleen aan je remmen als je zeker weet waar je mee bezig bent. Fouten maken met je remmen kan je je leven kosten.

:^

Precies wat ik ook al zei :wink:

@chesner. Het was alleen maar goed bedoeld, absoluut niet om je af te z**ken. Maar als je vragen gaat stellen over hoe en waar je kopervet moet smeren. Beginnen bij mij de alarm bellen te rinkelen :shock: En vraag ik me af of je voldoende technische know how bezit om aan je remmen te sleutelen. Ik waarschuw iemand liever (misschien) overbodig. Dan dat de persoon in kwestie een ongeluk krijgt door verkeerde montage van de remblokken.

Je hebt onder tussen ook voldoende info gekregen. Dus ik wens je suc6 en plezier met je remmen :D

chesner
Contacteer:

Bericht door chesner » vr mar 21, 2008 8:10 pm

Bedankt voor de tips. Maak je geen zorgen dat ik mijn schijven ga invetten :wink: Ik hoop inderdaad dat meer schoonmaken het euvel voorkomt.
Vanmiddag langs de shop geweest voor nieuwe originele blokken, € 100,- per set. slik. Nu maar even kijken voor goede imitatie. Heb maar even gelijk bij Frank geïnformeerd.

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » vr mar 21, 2008 8:35 pm

chesner schreef:Bedankt voor de tips. Maak je geen zorgen dat ik mijn schijven ga invetten :wink: Ik hoop inderdaad dat meer schoonmaken het euvel voorkomt.
Vanmiddag langs de shop geweest voor nieuwe originele blokken, € 100,- per set. slik. Nu maar even kijken voor goede imitatie. Heb maar even gelijk bij Frank geïnformeerd.
Per set? Bedoel je twee sets remblokken? Indien ja dan is dat voor orginele een normale prijs. Veel vervangende remblokken komen niet echt veel goedkoper hoor.

Kayak.

chesner
Contacteer:

Bericht door chesner » vr mar 21, 2008 10:55 pm

FilaMenT schreef:
chesner schreef:Bedankt voor de tips. Maak je geen zorgen dat ik mijn schijven ga invetten :wink: Ik hoop inderdaad dat meer schoonmaken het euvel voorkomt.
Per set? Bedoel je twee sets remblokken? Indien ja dan is dat voor orginele een normale prijs. Veel vervangende remblokken komen niet echt veel goedkoper hoor.

Nee , niet voor 2 sets remblokken.
€54, per BLOK. dus 98 per set.
Bij safe rotterdam, motorstore barendrecht en motoport rockanje.
Ik heb het bij beide zaken twee keer nagevraagd, ik geloofde mijn oren niet.

Heb jij de originele ergens goedkoper gezien?

Plaats reactie